Kortsiktig placering 2 MKr

Hej!

Har ca 2Mkr som jag har för avsikt att placera kortsiktigt. Antagligen vill jag använda pengarna till fastighetsköp (jag köper och utvecklar fastigheter som sedan säljs) men i väntan på rätt objekt/tillfälle så vill jag åtminstone inflationssäkra pengarna. Gissar att jag går in i något inom ett år.

Är Rikatillsammans-portföljen känns ju vettig i utgångsläget. Vill minimera risken för stora tapp primärt.

Eller bara långa räntor? Annat?

Tack för tips och idéer!

Hej,

Enligt portfoliocharts har det som längst tagit 5 år för en permanentportfölj att återhämta sig så det känner kanske inte som ett bra ställe att allokera dina 2Mkr på om du har för avsikt att använda dom inom ett år.

Vi har ju knappt 2% inflation. Det är helt enkelt inte värt risken och besväret om du ska använda pengarna inom 1 år. Hade gått in på compricer och jämfört sparkonton med insättningsgaranti och fria uttag och fördelat pengarna på 3 olika banker. Då får du i alla fall igen för cirka. 30-40% av inflationen.

Som ovan har skrivit, sparkonto med insättningsgaranti. Sprid ut på flera konton då du har över insättningsgarantin i kapital.