Kreditkort för flygresor (igen)

Ämnet kreditkort har avhandlats ett par gånger tidigare i forumet. Men jag ville nu efter att SAS har lämnat Star Alliiance-grupperingen specifikt ta upp ämnet kreditkort med bra cashback eller poängsystem som kan användas på flygresor.

Ni kan för övrigt explain it to me like I’m 5 - jag har aldrig ägt ett kreditkort. Hur gör ni? Vad ska man tänka på? I vissa trådar rekommenderas två olika kreditkort för att “optimera” - vad är det man ska optimera? Hur mycket spend och hur många poäng behövs för en typisk 1-2 veckor solresa för en två-barnsfamilj off-säsong? Alla frågor går att få svar på andra delar av internet - men som vanligt får man bäst svar här.

Jag började skriva ett längre svar men min första kommentar är att det är exponentiellt mycket svårare att hitta bra resor om man har barn och behöver resa när alla andra reser. Jag hade inte kört Eurobonuskort under de förutsättningarna.

Om upplägget ska vara optimalt bra ska ni rikta allt spend ni kan mot kreditkortet, men aldrig betala extra för det. Så att betala räkningar på kort med 2% avgift är exempelvis inte lönt.

När man pratar om två kort är det för att kunna använda ett Mastercard när säljaren inte tar Amex.

• Ett Amex Elite som ni använder så ofta ni kan.
  • Ett EuroBonus Mastercard för övriga inköp samt för att kunna rikta planerade inköp mot deras fyra årliga helger med dubbla poäng. Men igen: Köp inget ni inte skulle köpa ändå, då kan du lika gärna elda pengar istället.
  • Ska man maxa detta köper man även presentkort på sådant ni handlar ofta de helger det är dubbla poäng på Mastercard.
  • Du skaffar även ett tvillingkort till din partner så att båda kan spendera mot samma poängkonto.

Med Amex kommer en 50% rabattcheck (2 for 1) när du spenderat 150k, och ännu en när du spenderat 300k inom ett kalenderår. Den är giltig innevarande år samt nästa kalenderår. Dessa är nyckeln till att kunna köpa en resa för rimlig mängd poäng.

Hur mycket poäng som krävs för en resa hittar du hos SAS, de har en poängtabell. Det är region i världen samt resklass som avgör priset, inte hur länge när är borta.

Jag skulle säga att man ska spendera minst 3-400k på korten under ett år för att det ska vara lönt. Se även min kommentar om att resa för poäng med barn. Gör uträkningen själv för att se vad ni behöver spendera för att exempelvis göra en längre resa en gång om året.

Att hitta resor för poäng är också lite av en konstform, man ska tycka det är värt tiden.

Betala alltid hela räkningen varje månad, annars eldar du pengar igen.

Vi använder detta system fullt ut och tycker det funkar toppen. Vi reser långt i Business 1-2 gånger per år på poäng. Men man ska gilla att trixa, därför säger jag direkt att poängnörderiet inte är för alla!

6 gillningar

Tack för utförligt svar! :slight_smile: Vi hade ändå tänkt åka en resa/år off-season. Tycker om att vara i Sverige när det är högtider och högsäsong ändå - särskilt på sommaren. Så resorna blir nog planerade till höst eller exempelvis vinterrusket i januari/februari. Tror du att det är enklare att hitta biljetter då? Barnen är ändå små, 1 och 3 år.

Amex vs. Mastercard: Går eurobonuspoängen mot samma eurobonus-konto även om det är två olika kreditkort?

Amex elite vs. Amex premium? Månadskostnaden för Elite ganska mycket högre. Hade egentligen tänkt satsa på Premium-kortet.

Spend/fakturor: Betalar ni era fakturor med kreditkorten? Hade tänkt rikta om alla våra fakturor som betalas med autogiro till e-fakturor och betala dom med kreditkortet (om det går?) Jo, jag håller med om att inte spendera för mycket. Exempelvis har jag sedan i september planerat köp av ny telefon och bilbarnstol under black week och det blir naturligt att köpa det med krediten istället och betala fakturan direkt.

Poängjaga: Man får väl försöka väva in det på ett någorlunda naturligt sätt i vardagslivet tänker jag. Att sitta på nätet och jaga poäng för en resa ett år fram tycker jag inte är värt om det tar tid från livet med barn och familj i övrigt.

1 gillning

Är barnen så små är det absolut en annan fråga :+1::+1:

Ja, så länge det är samma person som har de två huvudkorten. Rekommenderas starkt.

Elite ger 2st 2-for-1 om ni når 300k i spend och fler poäng per 100kr. Elite ger också ett bidrag mot guldstatus (20k poäng) varje år vilket tillsammans med ststuspoängen från Mastercard kan ge dig guldstatus helt utan att flyga, vilket är en bonus med tillgång till lounger, fast track mer bagage osv. Men nästa år då jag når Lifetime Gold byter jag nod ned mig. Om inte guldstatus är viktigt eller om ni inte når dit enkelt, kör Premium.

Nej, då får du avgifter som gör att det kostar mer än det smakar!

Ja det är ju bra, och ännu bättre om du hade väntat till en helg då det är dubbla poäng på Mastercardet. Men beror såklart på hur länge man man vänta.

Vill man flyga ekonomi spelar det mindre roll när man bokar, vill man hitta business kan man behöva vara ute i god tid. Detta är en hel vetenskap som jag inte orkar skriva om här och som jag inte heller är bäst på :slight_smile:

2 gillningar

En kommentar till detta bara, mycket bra har redan skrivits. Det kostar som sagt 3% extra (för Amex) att betala fakturor/räkningar men det är främst ett sätt att uppnå spendkraven. Vill ni flyga i businessclass allihop behöver ni förmodligen Amex Elite och 2st vouchers. Har man svårt att nå de 300k spend som krävs kan det vara värt att betala den 3% avgiften. Det blir förmodligen inte en jättesumma i förhållande i värdet om du kan utnyttja dina vouchers.

1 gillning

Ska du ge dig in i detta behöver ni ändra era spenderingsmönster. Det kan ta en stund men sedan är det rätt naturligt. Din främsta poängkälla kommer förmodligen vara olika presentkort samt SAS webshop. Inför varje köp måste du tänka ”kan jag köpa det via presentkort eller någon butik i webshoppen”, detta tar några minuter och de flesta orkar inte.

1 gillning

Fattar! Låter som att vi kan börja med premium och sen uppgradera till elite året efter om

Avgifter på själva fakturan alltså? Amex lägger på det? Hade tänkt att man skulle tjäna på att betala ex. månatlig BRF-avgift på 6-7000 och andra stående utgifter med Amex-kortet isf.

Jo, jag märker i dom andra trådarna som jag har läst också att det är ett stort fokus på att resa lite bekvämare och lyxigare i exempelvis business, loungeaccess, fast track mm. Det är förståeligt att man uppskattar det, men fokuset för oss ligger nog mer på att finansiera en årlig utomlandsvistelse med familjen på ett smartare sätt. Annars behöver man nog lägga ut 25 - 30 000 för en någorlunda standardresa.

Och är det så att jag faktureras för dom 3%:en eller?

Säg att flyg och hotell för 2 vuxna och 2 småbarn kostar 30 000kr för en vecka. Och låt räkna att att en 50% av spend-kravet på 300k finansieras genom att betala fakturor med Amex-kortet. 0,03 * 150k = 4500kr.

Det går nog att komma upp till spendkravet på smartare sätt men tycker ändå att det är ett någorlunda överkomligt sätt att “bränna” 4500kr för att finansiera en resa på 30k. Det lät som att du tyckte någorlunda likadant?

Utifrån era och andras beskrivningar låter det ändå som att det är olika nivåer av hängivenhet för att få en 2-1 voucher vid 150k-strecket jämfört med två stycken vid 300k strecket. Kompromissen kanske ligger i att släppa business-classkravet och andra lyxfördelar som går att uppnå om man verkligen anstränger sig. Får se hur det utvecklar sig.

1 gillning

Nää de 3% bakas in i betalningen så har du ex en faktura på 1000kr så blir det att det dras 1030kr istället.

Ja precis, ligger man på gränsen eller behöver nå spenderingskravet lite fortare för att man behöver en voucher så är det värt imo. Så inte värt för att tjäna poäng enbart utan man ska ha ett syfte.

Ex du har en del poäng men behöver en voucher i början av året typ Mars/April för att boka en höstresa. Då kan det ju finnas ett värde i att betala de 3%.

1 gillning

Jättebra poäng :+1::pray:

Skulle säga att hängivenheten snarare ligger i att tjäna poäng, man ska helst tycka det är lite roligt och en sport i sig.
Att nå 150k/300k vet man nog enbart själv hur lätt/svårt det är, betala räkningar är ett knep bara.

Som exempel med Amex Elite får du 20p/100kr, så vid 300k spend får du in 60k poäng. Som jämförelse kostar en resa för 2 pers i business 100k+1 voucher (med SAS, 130k med Skyteam partners). Så du behöver alltså få in poäng på annat sätt än enbart spendering.

Orkar du byta elavtal 3 gnger per år?

Här kan det vara värt värde-mässigt att göra tvärtom. Teckna Amex Elite första året och sedan nedgradera.
Detta då man får betydligt mer i välkomst/värvningsbonus för Elite. Ex i nuvarande kampanj får man 20k för Premium och 60k för Elite.

Vid högre spend blir kalkylen lite bättre men även vid 150k spend så tycker jag det är det värt med Elite.

Krona/poäng vid olika spend inräknat den extra välkomstbonusen+lite mer poäng 20p/100kr med Elite istället för 15p/100kr med Premium. En ganska vedertagen värdering av 1 EB poäng är 0,10kr så allt under detta är bra. Skillnad i avgift Elite vs Premium: 6000-1620‎ = 4 380 kr

4380/47500=0,0922 kr/poäng (150k spend)
4380/50000=0,0876 kr/poäng (200k spend)
4380/55000=0,0796 kr/poäng (300k spend)

Sedan ingår ju lite annat i Elite också. Efter 1 år kan man utvärdera och antigen behålla eller nedgradera till ett Amex Premium. Anledning till just 1 år är att Amex har nedan skrivelse (se bild från villkoren):
”Om du säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng.”

2 gillningar

Ah, jag börjar få ett hum här vad både du och @alternativtliv menar. Den konkreta formen av poängjagandet visar sig nog när man väl har dedikerat sig, skaffat kreditkortet, börjat samla poäng och ser hur svårt eller lätt det är för en själv. Det där ligger väl lite hur man är lagd också - vissa tycker att det är jobbigt att gå klicka ett par extra gånger medan det faller andra mer naturligt att bara ändra sina spenderingsvanor.

1 gillning

Är ni ok med att åka ekonomi (även om värdet är sämre) så är det rätt enkelt med tillgång på platser.

SAS har ju nästan bara destinationer i USA, är det aktuellt så får ju barn 2-11 år en 50% rabatt på poängpriset (man kan applicera en voucher för att sänka priset ytterligare).

Annars flyger Skyteam mycket till ex Karibien, dit skulle 4 pers kosta 160k+2 vouchers (ingen barnrabatt inom Skyteam).

Du har fått många bra tips hittills. Jag använder mitt Amex Elite varje år tills jag har kommit upp i 300k spend, för det överskjutande som jag spenderar över det (och inte får ytterligare vouchers för) och för ställen som inte tar Amex har jag ett sas Mastercard premium för fly premium och nivåpoäng.

Skulle vänta med att skaffa Amex öht tills de har en kampanj. Nyligen har det 60.000 poäng eller nåt (räcker till en ToR i business till usa med en 2f1-voucher). Det lär vara en sån kampanj igen om 2-3 månader.

Så är er spend under 300k/år på kortet skulle jag bara ha ett Amex elite, är det över det, skaffa ett Mastercard också.

40k skillnad i välkomstbonus är ändå ganska mycket. Försöker hänga med på uträkningen här. Syftet är att räkna ut hur mycket pengar man investerar i kortet i förhållande till hur mycket välkomstpoäng + spendpoäng man får? Du har alltså differensen i årsavgift (4830) delat med differensen i välkomstbonus (60-20 = 40k)+ något ytterligare adderat till det?

Upplever bytet från Star Alliance till Skyteam lite som ett nedköp i.m.o

Bra sätt att min-maxa med två olika kort. Har du några exempel hur du kommer upp i 300k? Hur mycket reser du per år?

Ja precis, man kan ju se det som att man ”köper” de extra poängen du får via välkomstbonusen. Men sen får du ju även lite extra poäng av Amex Elite 20p/100kr istället för 15p/100kr med Amex Premium.

Vid ex 150k får du 30k med Elite resp. 22.5k med Premium, så tagit med det i beräkningen. Därav 47500.

1 gillning