Krockar mina fonder? Nybörjarportfölj!

Hej! Jag är 23 år och har tänkt starta upp någon form av mellanhink (typ?) utifrån nybörjarportföljen 60/40. Tanken är att spara för ospecificerat mål inom 5-10 år, kanske hus eller liknande, kan även bli längre om det behövs.

Länsförsäkringar global indexnära 35%
Handelsbanken gl småbolag 5%
Plus allabolag 10%
Avanza emerging markets 10%
AMF räntefond mix 20%
Sparkonto med ränta 20%

Frågor:
Överlappar någon av dessa varandra?

Finns det anledning att slopa handels och sätta in dessa 5% i LF?

Köra alla 40% på sparkonto eller allt på räntefond eller är det bra med uppdelning?

Andra åsikter om min portfölj? Tips? Idéer? Förslag på annat?

Har aktivt valt bort guld/råvaror då det är främmande terräng för mig :slight_smile:

1 gillning

De överlappar inte med varandra.

Handelsbanken småbolag är bra att ha eftersom en vanlig globalfond inte innehåller småbolag.

Ett förslag är att köra en 60/40 portfölj på Lysa istället så att du slipper ombalansera.

Jag tycker att din (60/40) portfölj ser finfint ut! Ingen överlapp alls och 10% home-bias som många helst också vill ha i sina portföljer. Bra genomtänkt och utfört. :slight_smile:

Vill du ändå har 2 (mindre) kommentarer? :

• 20% AMF räntefondmix + räntebärande sparkonto är kanske onödigt komplex. Om du ändå dels väljer bort räntefonder är det lika bra att köra 40% all-in på sparkonto och låta räntefonden bli.

• Global småbolag är bra att ha i sin portfölj men 5% kommer inte göra en sådan stor skillnad. Jag skulle antingen ha det som större del av min portfölj (minst 10% kanske) eller helt låta bli och öka LF Global fond med 5% istället. Eftersom du har 60% av portföljen i fonder skulle jag valja andra alternativet.