Låna till arrende

Har fått möjlighet att köpa en sommarstuga på arrenderad tomt. Läget är perfekt och huset i gott skick, men vi är tveksamma pga att det är just ett arrende. Någon som har erfarenhet av att köpa ett hur på arrende, som vill berätta hur ni finansierade det? Jag har förstått att det kan vara svårt att få ett vanligt bolån hos banken. Vi skulle kunna låna på vårt befintliga boende som idag har en belåningsgrad på cirka 45%, men är detta det smartaste sättet? Efter köp av sommarhus skulle belåningsgraden bli cirka 85%, dvs upp till taknocken. Tacksam för input.

1 gillning

För att belåna ett hus på ofri grund så krävs det att markägaren godkänner pantsättningen. Det går sen inte att använda vanligt bolån sk hypotek utan räntan är ca 1 % högre än vanligt bolån och amortering är ca 3-4 % utan möjlighet till amorteringsfrihet. Rent krasst är det med andra ord bättre att låna på den befintliga bostaden, och slippa specialupplägg.

Om det är samma summa som ska belånas så är det endast fråga om vilken fastighet som ska utgöra säkerhet. Jag ser inget stort problem i att använda huset som säkerhet för sommarhuset. Tappar sommarhuset värde eller liknande är det förlorade pengar oavsett och ni har samma möjlighet att betala av den delen av lånet om ni säljer sommarstugan.

Om ni har möjlighet, och markägaren är villig, så skulle jag föreslå att ni försöker köpa loss marken i samband med husköpet. Det blir dyrare i det korta perspektivet men det blir lättare att få igen pengarna vid en framtida försäljning samt kommer med en större trygghet. Det ger er även möjlighet kunna förutse framtida kostnader i högre utsträckning. Sen bör man ta med i beräkningen att blancolån snart är helt utfasade för ränteavdrag vilket i sig bör innebära en ännu snävare marknad för den typen av objekt.

Kan tillägga att jag själv gjorde ovanstående i vintras.

Vi äger en stuga på arrenderad mark. Lånade på radhuset, som var lågt belånad, för att köpa det. Inga bekymmer.

Köpa loss är ju ett alternativ om man får. Men det får inte vi.