Långsiktigt sparande för nybörjare

Jag funderar just nu på att börja ett långsiktigt månadssparande. Min tanke är att spara 2000 kr per månad i minst 20 år. Jag har 30 000 kr att starta sparandet med. Jag hade helst sluppit bevaka sparandet men kan tänka mig att se över det 1-2 gånger per år om det behövs.

Jag har tittat lite på Avanza, Nordnet och Lysa men eftersom jag har samlat alla mina lån och konton hos Handelsbanken så hade jag helst haft kvar även detta sparande där. Tänker att det ger mig ett bättre förhandlingsläge för bolånet?

Jag har då tittat på den globala barnportföljen och funderat på att återskapa den hos Handelsbanken. Men där ser jag inte ut att ha möjlighet att välja Plus Allabolag Sverige och guld kan jag inte köpa utan att kontakta banken personligen vilket så klart är ett minus för en sån som mig som vill ha det enkelt. :slight_smile:

Söker därför tips på något jag skulle kunna ersätta Plus Allabolag Sverige och guld med om jag i övrigt följer globala barnportföljen? Eller om ni har andra bra tips för en nybörjare som vill spara långsiktigt utan större merarbete?

Mvh Emma

SEB Sverige Indexnära kan vara ett alternativ.

Seb Sverige index istället för Plus. Guld blir tyvärr svårt. Ersätt med räntor/sparkonto/aktier istället.

Hej!

Som nämnts är SEB Sverige index ett alternativ. Gällande guld beror det ju på hur viktigt det är för dig och skälet till att ha med det i portföljen. En möjlighet kan vara att kontakta banken en gång om året när du kollar till portföljen och gör en ombalansering och då köpa guld. Vill du ha något annat än aktiefonder, men inte guld, kan du lägga en del på sparkonto eller i någon räntefond istället. Du har ju alternativet att lägga gulddelen i den globala indexfonden också.

Det går jätte bra att ha Isk hos Handelsbanken. Då väljer du billigaste global indexfond 100% LF Global indexnära. Svårare än så är det inte. Lite info från småspararguiden den bästa globala indexfonden hos Handelsbanken.

1 gillning

Här finns info om hur du gör billigast portfölj hos din storbank:

Finns inget rätt eller fel, men personligen hade jag valt:

• ~80% LF Global Indexnära
  • ~20% SEB Sverige Indexnära
1 gillning