Lärdomar från 2021

The Evidence Based Investor har presenterar Larry Swedros, analytiker hos brittisk finansiell rådgivare, 10 värdefulla lärdomar från 2021.

Kanske inspiration till nytt avsnitt @janbolmeson ?

Del 1

Del 2

2 gillningar

Ett intressant citat från del 1, i och med att många här kör med guld i portföljen:

Jag tolkar det som att guld kan vara ett bra inflationsskydd över perioder i storleksordningen 100 år, men över kortare perioder så beter sig guld mer som en råvara där spekulation och marknadsmanipulation (JP Morgan och silver t.ex.) styr.

2 gillningar

Därför passar guld bäst till nyfödda barn portfölj och då får man hoppas att de behåller det minst till pensionen :face_with_hand_over_mouth::joy:.

Gäller ju att välja sina tidsperioder med när man ska vinkla nåt negativt eller positivt tills in fördel.

Tillsammans med aktier och räntor har guld fungerar bra historiskt, bidragit till skydd vid börsoro och över tid genererat bra avkastning tack vare ombalansering.

Att skydda mot KPI på årsbasis är omöjligt med den volatiliteten och dessutom valutarisken.

Eftersom guld i sig inte skapar något värde i sig som aktier och räntor så finns bara ”inflationsskydd” kvar som säljpitch.
Dollar, sek, euro osv tappar alla köpkraft mot guld över tid. Eller har gjort åtminstone. Och när centralbanker sitter med 5-70% Guld så känner åtminstone jag fortsatt förtroende för guldet.

Samtidigt som det historiskt har haft ca 0 korrelation med börsen samt att det tenderar öka när dollarn faller och vica versa.

Med det sagt så ser jag ändå fram emot ett avsnitt på temat :+1: