LF Global indexnära - nordea har ej denna - alternativ?

Hej, har bytt hembank till nordea. De har ej LF Global indexnära. Vad är likvärdig SPP Global aktiefond eller något annat? tack mvhPer

https://www.smaspararguiden.se/fondguiden/

Nordea Global Passiv, avgift 0,40%,
är den bästa passiva globalfonden hos Nordea.

De har väl SPP Global Plus också?

Vad är skilnaden?

Nordea passiv fond har EUR som basvaluta medan LF Global indexnära o SPP Global plus har SEK som basvaluta.

Nordea Global Passiv verkar ändå handlas i SEK, så växlingen till EUR sker i så fall inne i fonden till fondens växlingsavgift. Då hade inte jag brytt mig om basvalutan. Det är inte som att SEK är en så himla bra basvaluta i en globalfond i vilket fall.

Vad hade ni valt om ni fick välja bland SPP Global aktiefond och Nordea Global Passiv?

Jag har sparande hos Lysa men vill även spara hos nordea

SPP GLOBAL ÄR BÄSTA VAL MEN DEN HAR INTE NORDEA.

Du måste inte ha dina fonder på din storbank. Varför öppnar du inte bara ett konto på Avanza/Nordnet och helt enkelt för över pengar från banken?

Fått bolån på 1,06 % med tre år bindningstid kravet är att jag även fondsparar hos nordea.

Vad hade ni valt om ni fick välja bland SPP Global aktiefond och Nordea Global Passiv?

Spp Global eller Global plus är mina förslag- den senare något dyrare men med hållbarhetsfokus/lågt co2.

SPP har haft lite sämre utveckling men jag hade nog ändå valt den. Den är också lite billigare.