Tankar om Nordea globalfond?

Nordea global har en bra historik förutom en lite hög avgift tycker ni den är värd att spara på om man tänker långsiktigt?

Menar du Nordea Global Passiv? Isåfall ja. Även på 10 års sikt avviker den knappt från index trots avgiften på 0,4.

Nej, inte med dubbla avgiften jämfört med många andra.

Inte Nordea global passiv den jag menar heter bara nordea global

Över tid kan det kanske vara värt att den har högre avgifter eftersom på de sista 5 åren har den gått bättre än tex lf eller avanza global. Är ju dock ingen garanti för framtiden

Då räcker det inte med dubbla avgiften, den är fem gånger högre än vad de flesta globala indexfonder kostar.

Jag hade bytt. Jag tycker inte den historiska avkastningen är relevant.

Tar hellre DNB Global Indeks för lägre avgift.

1 gillning

Microsoft, Nvidia oc Apple är de tre största innehaven i båda fonderna.
Det är teknik-aktier som gått väldigt bra de senaste åren.

De tre största aktierna i DNB Global Indeks utgör 12% av portföljen. Med 71% exponering mot USA.

De tre största innehaven i Nordea Global utgör nästan 15%. Med 77% exponering mot USA.

Slutsatsen är att Nordea Global överpresterar genom att ha sämre diversifiering (di-worse-ificatoon).

Jag hade också tagit DNB Global och/eller LF global (har själv båda).

Däremot testar jag Nordeas globala småbolagsfond så får vi se hur det ser ut om ett par år. Jag vet att Handelsbankens motsvarighet har betydligt lägre avgift (0.6% kontra 1.50%), men har såpass låga avgifter på alla mina övriga fonder att jag ger den en chans.

Småbolag är ju ett bra komplement då globalfonderna ej har med detta.

Nordea global har inte presterat bättre än Nordea global passiv (eller annan global indexfond som följer sitt index). Lär fortsätta så på längre sikt.

Se jämförelse (rosa = Nordea global);