Global indexfond - Nordea Global Index?

Hej Stort tack alla och framför allt ni som håller i Rika tillsammans. Lär mig mycket och vi pratar ofta om det som sägs här i hemmet. Jag undrar vad ni tycker om Nordea Global Index Select A Acc. Kostar 0,20 % på Avanza, dvs. motsvarande DNB Global och Länsförsäkringar Global (0,21 %), och har gått bättre (även om det inte säger något om framtiden :slight_smile:). Ser inte att den nämns i era listor på bra val. Skulle uppskatta er input.

Hej!

Samtliga dina nämnda fonder har låg avgift. Enligt Morningstar har Länsförsäkringar Global 948 aktieinnehav, DNB Global 1266 och Nordea Global 1262. Enligt mig är alla fonder ovan rimliga val om man är ute efter en global aktieindexfond för utvecklade marknader. Sedan kan man så klart ha olika preferenser gällande fonders hållbarhetsprofil m.m.

Vill du läsa mer så finns en lite längre tråd där Nordeas fond diskuteras efter att dess avgift sänktes.

1 gillning

Hej @vitsippan ,

Nordea Global Index Select är en alldeles utmärkt global indexfond. Ser ingen anledning till att den inte borde rekommenderas lika mycket som DNB Global Indeks, Länsförsäkringar Global Index eller Avanza Global. Förmodligen beror det på att Nordea tillhör gruppen ”storbanker” som inte är så populära på RT.

2 gillningar

De är väldigt likvärdiga fonder. Billiga, passiva.

DNB är också en storbank. Dock norsk.
Orsaken att Nordea Passiv Global inte nämns så mycket på forumet är att de bara nyligen sänkt sin avgift. Tidigare var Nordea en dyr passiv indexfond (kostade 0.5% tror jag). Numera en billig (0.2%) i linje med DNB, LF, Avanza. Så jag håller med dig @clas, ser ingen orsak att Nordea inte skall recommenderas.

Jo, numera verkar ju Nordeas olika indexfonder tämligen prisvärda. Sen måste man även studera vilket index respektive indexfond försöker följa samt hur många bolag och regioner som omfattas för en rättvis jämförelse.

1 gillning

… Och ger därför inte lika negativa associationer för oss svenskar. :slight_smile: Så det skulle inte förvåna mig om det spelar in. Sedan kan det väl också vara så att om RT ändrar sina rekommendationer “för mycket” kommer frågor i stil med “måste jag nu byta från LF global till Nordea global?”, trots att det ständigt påpekas att de flesta fonder i denna grupp är bra nog. Någon annan anledning att LF global rekommenderas framför Nordea global (Bästa fonderna 2026 | Vilken fond ska man välja?) ser jag inte.

2 gillningar