Litet ingångsbelopp, Avanza Zero eller Lysa?

Hej. Jag vill börja med ett engångsbelopp på 3000 kr i ett lågrisk sparande, och 3000 kr i ett sparande med lite högre risk och chans till lite högre avkastning. Jag kommer pytsa in mellan 500-1000 kr i månaden. Jag vill se en utveckling på 5-10 år. Eftersom jag börjar med ett lågt ingångsbelopp bör jag då välja Avanza Zero på grund av att de inte har någon avgift, fast jag är sugen på Lysa egentligen för att få mer globala fonder.Vad rekommnderar ni? Jag är väldigt ny, men har försökt läsa på en del.

Hej, Annika.

Om du är nyfiken på Lysa tycker jag du ska satsa på det. Även om jag inte testat själv har jag hört flera som talat gott om den tjänsten. Som jag förstått upplägget får du en blandning av räntesparande och aktier i ett förhållande som du känner dig trygg med. Över tid balanseras sparandet så förhållandet mellan räntor och aktier bibehålls.

(Avslutningsvis en parentes, i en parentes: När det kommer till fondavgifter väljer jag först en kategori, t.ex. Sverigefond eller globalfond, och tittar sen på avgiften. Bara för att Avanza Zero inte har någon avgift behöver inte det betyda att den passar alla bäst. Är det globalfonder du är intresserad av finns det flera alternativ i spannet 0,20-0,30%, vilket får anses billigt. Men detta blir i så fall aktuellt om du väljer att hantera sparandet manuellt, utan det stöd som Lysa ger.)

Jag hoppas du hittar rätt med ditt sparande.