Lyssningstips: The Memo by Howard Marks

Hej alla glada investerare!

Som ni kanske vet (speciellt om ni är delaktiga i Fikatillsammans utan Agenda på onsdagar)
så håller Jan på att ta sig igenom vad jag personligen anser är en av dem bästa investeringsböckerna någonsin - The Most Important Thing av Howard Marks.

För er som uppskattar lite djupare tankar, kan jag varmt rekommendera en podd (som finns på bla spotify) som heter The Memo by Howard Marks. Avsnitten är tillbakablickar på hans kända Memo’s, skrivna till hans investerare, något han gjort sedan oktober 1990 hos Oaktree Capital.

Avsnitten ligger runt timmen, och i skrivande stund finns totalt 10 avsnitt. I mångt och mycket får man med sig liknande tankesätt, metoder och information som destillerats till The Most Important Thing. Har man svårt att hitta tid att sitta ned med en bok, och kanske har svårt att få tag i ljudboken, så kan jag varmt rekommendera att lyssna på denna podd istället.

Lägger upp detta här på uppmaning av Jan, och tänker att vi kanske kan dela med oss av fler högkvalitativa källor samt kanske en kommentar om vem som bör lyssna, dvs vilken typ av investerare. När det gäller ovanstående tycker jag det är något alla som har ett intresse för investeringar, oavsett tillvägagångssätt, bör lyssna på.

Jag skickar även med en rekommendation av The Meb Faber Show, även detta en podd som finns tillgänglig på Spotify. Podden är bred, men riktar sig främst in på systematiska strategier, indexering och tillgångsallokering. De flesta avsnitten är en “pratstund” med kända investerare, men en del är bara egna tankar, lyssnarfrågor etc. Ett par avsnitt är högläsning av vetenskapliga rapporter ur bokserien “The Best Investment Writing”. För er som gillar faktorinvestering, forskning kring varför det är så svårt att generera alpha, varför det är så viktigt att ta hänsyn till dem tråkigare bitarna (avgifter, skatter etc) så tycker jag att ni tar och lyssnar.

Hoppas på att få se lite rekommendationer här nedan! Har annars fler i pipe:n :slight_smile:

11 gillningar

Kan fylla på med

Financial sense från USA som jag upplever lite som en contrarian pod som pratar brett om aktier, marknad, guld, silver och råvaror generellt. Man behöver inte gilla allt de säger men som en balans mot mainstream

Kvalitetsaktiepodden, svensk med fokus på värde-småbolag.

Ingen investeringspodd, men jag kan varmt rekommendera EconTalk med Russ Roberts. Han bjuder in författare, forskare, och entreprenörer för diskutera brett om ekonomi och kringliggande ämnen. Finns över 800 avsnitt så en ordentlig backlog att ta sig igenom :slight_smile: Nassim Taleb har bl.a. varit med flera gånger.

Inte lyssnat på Financial Sense, men KAP är ett riktigt guldkorn! Hade turen att vinna en bok från dem, och dem är stationerade här i Linköping, så fick komma över på en kopp kaffe och prata investeringar :slight_smile: Fick med mig boken med 2 fina signaturer från Ola & Claes :+1:

2 gillningar

Den måste jag kolla upp! Inte hört Taleb prata så ofta, men han är ju onekligen smart och har ett klart sundare synsätt på marknaden är många akademiker (som verkar ha rejält svårt med att inse att finans/ekonomi INTE är en hård vetenskap som fysik, kemi eller matematik).

KAP kunde kortats ner till hälften bara genom att ta bort alla gubbljud och disclaimers.

Ja, nej, visst, fint. Mmmm.

Stod inte ut - orkade några månader.

Möjligen, men jag lyssnar inte bara för information, utan för underhållning (vilket det ger åtminstone mig) :slight_smile: Sagan om Ringen skulle kunna skäras ned med en tredjedel om man skippade alla panorama-shots :wink: Men men, smaken är som baken! Har du något lyssningstips till tråden? :slight_smile:

Choiceology.

Definitivt en bra podd, gillar Katy, och blivit mer och mer intresserad för behavioural finance :slight_smile: