Hej.
Vill först och främst tacka Jan för att ha skapat denna hemsida. Innan jag hitta denna var mitt sparande 0kr i månaden. Efter 2 dagars läsning blev mitt intresse för sparande väldigt stort. Så tack för inspirationen!
Jag har idag en fondportfölj som grundar sig på den globala barnportföljen. Är nu inne på att prova på lite smått med aktier. Ska man helst sätta in en bestämd summa pengar, eller kan man försöka sig på att leka runt med ett månadssparande?
Mvh Jesper
Hej Jesper,
Kul att intresset har växt, jag skulle säga att du till en början bör börja med väldigt små medel. Om du har Avanza/Nordnet så betalar du inget courtage upp till 40 000:-/80 000:- på affärer genom Stockholmsbörsen, vilket gör att du kan genomföra väldigt små affärer (courtaget ligger annars som en fast summa och en procentsats, den fasta summan blir stor vid små affärer). Innan du är bekväm bör du ha ett litet “lekkapital” säg 10% av portföljen som du prövar med. Månadssparet bör vara helt statiskt och aldrig röras enligt mig, gör hellre en extrainsättning när du får lite pengar över.
Se till att jämför dig med jämna mellanrum, för du kommer då inse att det är svårt att slå index :-).
Lycka till.
Okej! Jo småmedel blir det till en början.
Tack för svar ?!