Många p-försäkringar - behålla Lifeplan?

Jag har 11-12 institut där jag har totalt nästan det dubbla antalet pensionsförsäkringar. 2020 gick jag in i Lifeplan iom dåvarande anställning. Det var bra för att ta ett helhetsgrepp på min pensionsbild samt få byta bort från eventuella höga fondavgifter.
Nu är jag 59 år och känner mig alltid osäker runt om jag ska ha kvar Lifeplan. Inte för det kostar så mycket, kanske mer utifrån att jag tycker det är fyrkantigt. Jag anger en risknivå (utav 3 el 4 nivåer) samt en antagen pensionsålder. Hur Lifeplan jobbat fram sitt resultat och hur angiven risknivå (javisst, medel :slightly_smiling_face:) förhåller sig till pensionsålder är oklart även efter telefonsamtal med dem.

Jag känner att jag nog borde göra ett eget jobb runt detta … dels utifrån kommande uttagsstrategi (svårt!) och dels utifrån andra faktorer.
Men !!! det är så plottrigt hos mig … det är så många försäkringar. Givetvis har jag 1-2, kanske 3 större försäkringar som är viktigast. Jag känner mig osäker på om jag kommer kunna göra ett bättre jobb än Lifeplan nu gör åt mig.

Några tankar eller reflektioner runt detta?

Hur mycket betalar du till LifePlan?

Tror jag betalar 1200 om året.

Jag hade lagt dom pengarna på mitt sparande stället

1 gillning