Pensionsråd från Lifeplan - 38 % exponering mot tillväxtmarknader?

Hej,

Har via min arbetsgivare tjänsten Lifeplan https://www.lifeplan.se/sv/hem/.

Gick med där för 2,5 år sedan, ungefär samtidigt som jag började lyssna på podden och har följt deras råd sedan dess. Fick i veckan notis om att det fanns ny råd att hämta och jag tycker dessa är lite märkliga.

Tjänsten ska ta hänsyn till allt samlat pensionskapital från alla delar (tjänstepension, inkomstpension, premiepension, eventuell IPS) och aktörer.

Ny rekommendation blev:

• Svenska aktier - 4 %
  • Europeiska aktier - 15 %
  • Tillväxtmarknader - 38 %
  • Nordamerikanska aktier 35 %
  • Japanska m.fl. aktier 7 %
  • Räntebärande papper 1 %

Reagerar främst på att tillväxtmarknader ska stå för 38 %. Bör man frångå dessa råd och köra på modellportföljerna istället? Någon annan som har erfarenhet från Lifeplan?

AP7 Såfa är inte ens en rekommenderad fond till premiepensionen.

Fick du någon motivering till förändringarna? Hade de flyttat 20 procentenheter från tillväxt till USA så hade jag hållt med, men det här känns som en spekulation.

1 gillning

Tanken med Lifeplan är väl att det är någon algoritm som ser över din samlade pension. Om inte du har tillväxt marknader i dina andra pensionssparande kommer den kompensera i din tjänstepension.

1 gillning

Råden från Lifeplan består av två delar om jag förstått det hela rätt. Dels är det baserat på ålder (Tid tills pension) samt riskprofil. Baserat på denna får man fram en portföljfördelning. T.ex. med hög ålder och/eller låg riskprofil ökar andelen Räntebärande papper medans lägre ålder och/eller hög riskprofil resulterar i en övervikt på t.ex. Tillväxtmarknader.
Efter man har en portföljfördelning tittar roboten på var man har sitt kapital och utifrån detta tar fram förslag på i vilka fonder man skall allokera på respektive depå. Detta görs utifrån dels “kvalité” på fonden men primärt utifrån lägst avgift.
Sammantaget matar den därefter ut ett detaljerat råd åt dig.

Jag har t.ex. en rekommenderad portföljfördelning enligt;
Svenska aktier 4%
Nordamerikanska aktier 43%
Europeiska aktier 17%
Japanska m.fl. aktier 7%
Tillväxtmarknader 14%
Räntebärande papper 15%

Detta men invariabel 21 år till pension (65år) med Normal Risk.
Ändrar jag till Mycket Hög risk ändras det till;
Svenska aktier 4%
Nordamerikanska aktier 41%
Europeiska aktier 17%
Japanska m.fl. aktier 7%
Tillväxtmarknader 30%
Räntebärande papper 1%

Så mitt råd är att se över din riskprofil om du känner att det är för aggressiv allokering i Tillväxtmarknader.

1 gillning