Jag använder Yahoo mejl sedan många år. Min webmejl är väldigt full med gamla mejl. Jag har förhållandevis ofta behov av att söka i äldre mejlkorrespondens. Nu noterar jag att mejl äldre än kanske fem år ofta inte kommer upp i sökningar. Jag funderar därför på om jag borde migrera mejlkorgen. Är t.ex. gmail bättre? Får man upp mejl från 2005 eller 2010 om man söker på ett visst sökbegrepp där?
Finns det några andra “parametrar” som man borde tänka på vid val av mejltjänst? Jag vill helst slippa betala för mejltjänsten men om det finns väsentliga fördelar av något slag kanske det är relevant. Jag menar då inte att slippa reklam utan mer funktionalitet som gör skillnad.
Att ha den privata mejlkorgen lokalt på datorn via t.ex. Outlook vore kanske ett annat sätt att göra den mer sökbar. Vilka erfarenheter finns där?
Du kan nå ut till en människa om du råkar ut för problem
Google exempelvis har en tendens att låsa ute användare för konstiga saker (som att de inte längre har tillgång till en andra enhet och får inte logga in fast de kan lösenordet)
Privacy (Google t.ex. kommer läsa alla dina mail och säljer den informationen)
Du kan (och bör) ha en egen domän. Dvs om du använder “hej@gmail.com” då kommer du vara fast där (och behöver uppdatera din mail på alla sidor om du försöker byta). Om du istället använder “hej@dindoman.se” så kan du enkelt byta email leverantör om du inte gillar dem.
Slutligen, din email är förmodligen den absolut viktigaste digitala tjänsten (för den används som nyckel till alla dina konton). Varför snåla med den?
Absolut. Alla lokala mail klienter bör ha ett alternativ att ladda hem alla mails och du kan sätta upp så att den skickar via Gmail/Yahoo/Microsoft/Fastmail/whatever.