Någon som kan rekommendera ett bra och billigt webhotell för hosting av e-post med egen domän för 10-15 personer. Söker; bra indexering/sökbarhet, bra med utrymme, smidig migrering fr Gmail, lågt pris.
Jag har inte jämfört på evigheter, men har mitt hos Webbhosting, WordPress och domäner - Simply.com som hittills inte tjafsat och strulat till det.
Om det är e-post du är ute efter så är Fastmail extremt bra. Vida överlägsen Gmail i min mening och har använt de i många år utan några som helst klagomål.
Jag har Loopia och är mycket nöjd med dom. Jag förstår att du vill gå ifrån Gmail till egen domän där du har full kontroll över e-postadresser m.m. Hade en kompis som drev företag och använde Gmail för sin e-post. Helt plötsligt ansåg Google att han hade missbrukat deras tjänster och han blev utan pardon avstängd från deras tjänster. Det höll faktiskt på att driva honom i konkurs. I sista stund ordnade det sig och han fick tillgång till sina tjänster igen. Han migrerade all e-post till sin egna domän som han skaffade sig.
Håller helt med om att det viktigaste är att ha en egen domän som mail. Väldigt enkelt att byta leverantör om man har det, men extremt jobbigt om man inte har det.
Skulle också rekommendera att inte ha domän och e-post från samma leverantör (eller webbsida för den delen), för ett litet extra skydd.
Själv använder jag namecheap (har dock inte .se), Loopia (för .se) samt njal.la (för anonymitet) för mina domännamn.
Vi har egen domän och använder en kostnadsfri version av Google Workspace. Nu har Google bestämt sig för att den kostnadsfria varianten ska upphöra och vi måste således betala per användare (familj/barn/släktingar) för hela Workspace-sviten. Iofs helt rimligt. Men vi använder enbart e-postfunktionen så det blir inte prisvärt. Letar därför efter bra alternativ med låg kostnad. Helst med en fast kostnad för ett abonnemang och inte kostnad per användare.
Mycket intressant tråd, tack! Jag är i samma situation och kommer också lämna Google Workspace eftersom det inte alls är prisvärt.
Vi är sex användare så för oss kan Microsoft 365 Familj kanske vara ett alternativ. Mycket billigare per år, och då ingår dessutom 1TB lagring på Onedrive per användare samt tillgång till officeprogrammen. Klart mer prisvärt om man ser ett mervärde där.
Tyvärr tror jag inte det går att utöka till fler användare än sex där, och jag har inte heller lusläst erbjudandet, så det kanske finns en del nackdelar också…
En nackdel med Microsoft 365 Family är att du inte kan få personlig email /mail på egen domän om den inte flyttas till GoDaddy. En domönregistrar som dels kostar mer än snittet och saknar en del andra mer avancerade tjänster.
Åhå, det lät inte så bra, jag får läsa in mig på det. Tack för info!
Jag använder Gandi för exakt det här ändamålet.
GoDaddy har extremt dåligt rykte, så mitt tips är att hålla er borta från dem.
Varför kommer alla lämna Google Workplace? Jag har haft deras gratisvariant i en herrans massa år, men kommer gå över till deras betalvariant. Sjukt smidigt med Drive och bra hosting av mejl (kör med egen domän). Är det priset som avskräcker eller vad?
Ps. Kör simply.com för mina webbar och är nöjd med den. Men kör inte deras mejl så den vet jag inget om. DS.
Det här har inte hänt mig, men det finns andra som har fått sitt Google konto spärrat pga nån skitsak (någon algoritm som felaktigt flaggat när man köpt ads via Google eller liknande), och då blir man samtidigt utkastat från sin mail. Och givetvis finns det ingen kundservice som kan hjälpa dig.
Därför är det bra att frikoppla sig från sitt Google beroende så mycket man kan.
I vårt fall är det priset. Samtliga användare kör Apple-prylar och har således både office-appar och molnlagring i iCloud. Man kan även ha personlig domän kopplad till iCloud men maxtaket för antalet användare räcker inte.
Har kikat på Simply. Någon som har erfarenhet av One.com?
Loopia duger för mig, har dock bara en epost med egen domän plus några enkla hemsidor.
Jag har varit kund i och/eller arbetat för kunder som varit kund i, de flesta större webhotell i Sverige, som Loopia, Binero, FS Data, Glesys, Oderland, osv. Åtminstone fram tills för några år sedan. Nu har jag inte tid med det. Även på utländska ställen som AWS och Azure, Office365 etc.
Jag tycker Loopia har varit enklast att använda och även enklast att ha att göra med i supporten.
Jag skulle undvika billigaste “to good to be true”-mystiska utändska aktörer som GoDaddy eller One.com etc. Det finns en anledning till att de är billiga; antingen att det blir dyrt sedan eller att kvalitén är därefter. Tveksamt om du kan ringa till dem exempelvis, vilket du kan göra till Loopia även på helgen.
För min del är det enbart kostnaden som är orsaken. Som privatperson (familj) är jag absolut beredd att betala för tjänsten, men inte 375€/år som det kommer börja kosta för sex användare. Då finns andra mer prisvärda tjänster på andra ställen. Trots det stora jobbet att byta blir det snabbt värt de tusentals kronor vi kan spara.