Jag håller på att starta ett eget AB och innan jag registrerar bolaget vill jag fixa med domän och webhotell för en hemsida.
Hemsidan ska vara en plats där mina framtida kunder kan hitta information kring mina tjänster och även kan boka in sig på evenemang genom någon slags bokningsfunktion. På sikt kan jag vilja utöka med varuförsäljning via hemsidan. Jag vill kunna bygga och uppdatera sidan själv, kanske utgående ifrån någon mall. Har bekantat mig ytligt med WordPress tidigare.
Jag behöver också epost, jag tänker 1-3 adresser, då det är ett enmansbolag.
Jag har dålig koll på vad jag ska titta efter när jag jämför olika leverantörer, det verkar finnas en hel drös med olika bolag som ser ut att ha liknande erbjudanden. Hur ska man tänka kring säkerhet, support, osv. ? Ni som har ett litet bolag med liknande behov, har ni några tips på leverantörer som har funkat bra för er?
Jag har mitt hos www.simply.com och är nöjd med både priser, kundtjänst och hastigheter (Jag har bl a kört större sökbar databas där). Det hjälper om skriven danska inte är ett problem vid kontakt med kundtjänst däremot.
Jag gillar verkligen Loopia, skönt att ha allt samlat på ett ställe. För mig är det viktigt att det är enkelt att komma i kontakt med support och det funkar alltid via deras chatt.
Återkom om du behöver hjälp, arbetar med hemsidor bland annat.
Jag har använt one.com för lite olika grejer i typ 15 år utan problem, bland annat en sida som hade många tusen samtidiga besökare vid diverse event.
Mejlen funkar bra också.
Se till att du har ordentliga backups. När jag körde WordPress satte jag upp något plugin, kanske WP Duplicator, att göra nattliga backups till Dropbox så att jag alltid hade backups för dom senaste 60 dagarna.
Backupsen innehöll databasen och alla filer så att man enkelt kunde återställa sidan.
En stark rekommendation är att ha en utvecklingsmiljö och en produktionsmiljö.
One ska man defintivt undvika. One är väldigt luriga t ex kan du bara he ett domän per konto medan du hos Loopia t ex kan ha ett webhotell och sedan massa olika domäner utan att betala extra.
Om du däremot ska ha en seriös tjänst för E-post som fungerar utan problem är det Microsoft 365 eller Google Workspace som gäller
Det beror på hur viktig webbplatsen är. Är det störigt men inte verksamhetskritiskt om den ligger ner någon timme?
Behöver du lite hjälp någon gång emellanåt och då vill kunna ringa någon som talar svenska?
Vill du inte lägga så mycket pengar på webbplatsen?
Svara du ja på dessa frågor skulle jag idag rekommendera inleed.se
Jag har själv flyttat över konton från Space2U och Loopia* och är mycket nöjd med upptider, support och pris. Även lagt flera småföretagare med mindre wordpressinstallation där och de är mycket nöjda med supporten som både talar begripligt och är tålmodiga
Kommer webbplatsen att var mer verksamhetskritisk och kanske större/tyngre så skulle jag rekommendera Oderland. Mycket bra prestanda och support men kostar mer
*Att jag flyttade från Loopia var att de efter att ha köpt upp flera andra företag inte riktigt verkar orka med supporten längre. De har både dragit ner öppettiderna och har långa väntetider (samt rekommenderar kunderna att ta kontaktar dem via e-post eller kontaktformulär pg av att så många ringer). Tycker inte heller att de är så kunniga eller hjälpsamma längre.
Bra fråga! Men nej, jag skulle nog inte gilla om sidan gick ner någon timme då o då… det kan det vara värt att betala lite extra för att man kan lita på att det funkar. Menar du att du haft sådana problem med dem?
Nej, varken jag eller de jag har lagt där har haft några som helst problem med nertider under de år de legat där. Och det handlar inte om “då och då” för det skulle ingen av oss stå ut med utan om det innebär en ekonomisk förlust om nätet ligger nere någon gång under åren.
Min fråga beror mer på att det kostar att ha väldigt stor redundans och mer personal och det är det man bl a det som gör att det kostar mer hos vissa (andra tar bara mer betalt för att de kan).
Kanske ska tillägga att inga servrar har 100 % upptid