Det är många egenföretagare här. Egna företag brukar ha en adress, dels att skriva företaget på och dels att ha som fakturaadress. Det finns väl egentligen tre alternativ:
- Bolaget har ett fysiskt kontor, adressen dit används
- Bolaget har EJ ett fysiskt kontor, och du skriver företaget hemma hos dig (c/o-adress)
- Du skaffar postbox hos PostNord
Om man av diverse anledningar varken har ett dedikerat kontor, och heller inte vill skriva företaget eller få posten direkt hemskickad till dig, så återstår alternativet att hyra en postbox eller liknande.
Mitt företag har haft en postbox hos PostNord (jag vet att det finns andra leverantörer, men det är irrelevent här). Den har plötsligt börjat kosta hela 4650kr/år ex moms, vilket är mer än en fördubbling (inflation, någon?), så jag började leta alternativ.
Jag hittade att Kivra har släppt en tjänst för företag, där de skannar all post åt dig och levererar digitalt. De sparar även posten så du kan begära ut den under 7 år. Perfekt, tänkte jag som ändå skannar all post och skickar till redovisningsbolaget och redan har Kivra för företag dit skatteverk och myndigheter osv skickar sina papper.
Jag byter adressen på alla ställen den gamla adressen används, vilket går utmärkt till och med på dinosauriebanken SEB som ju inte direkt är kända för sina IT-system. jag går igenom hela kund- och leverantörslistan och meddelar dem om att vi byter adress. Inga problem. Men jag vill ändå säkra upp genom att ha ett års eftersändning om jag skulle glömt någon kund eller ställe där den andra adressen stod.
Döm av min förvåning att just hos PostNord, så är formatet som Kivra anger (alltså min nya adress, den jag ändrat till precis överallt annars) inte möjlig att ange. Jag pratar med en handläggare hos PostNord i ca 20 minuter och försöker hitta en alternativ lösning. Men det är tvärstopp. De hävdar bestämt att det inte går att eftersända till Kivra med det formatet på adress som Kivra anger. Det enda PostNord kan erbjuda är att eftersända till Kivra (alltså till företaget Kivra, inte till mitt företags postadress hos kivra). När jag förklarar för PostNord att posten ju då hamnar hos Kivra, snarare än hos mitt företag, så förstår ju handläggaren det uppenbara men hävdar ändå att det är det enda de kan erbjuda. Om jag vill använda eftersändning så måste Kivra ändra sitt format. Punkt.
Jag ringer till Kivras support. De är medvetna om problemet, och säger att de haft en dialog senaste 1+ året med PostNord och att just PostNord var den enda de hört talas om att det skulle vara ett problem med.
Konspiratören inom mig har svårt att släppa tanken. Postnord chockhöjer sitt pris, och Kivra levererar en konkurrerande produkt för 99kr/månad (istället för PostNords 4650kr/år = ca 390kr/månad), och just PostNord som har monopol på saker som eftersändning vägrar eftersända just dit. Hata slumpen?
Så: går du i tankarna att starta ett företag och/eller byta till en postbox hos PostNord, tänk om. Fyra gånger så dyrt, och du kan inte eftersända din post till PostNords konkurrenter.
</rant>