Egenföretagartips: använd ej PostNords postbox

Det är många egenföretagare här. Egna företag brukar ha en adress, dels att skriva företaget på och dels att ha som fakturaadress. Det finns väl egentligen tre alternativ:

• Bolaget har ett fysiskt kontor, adressen dit används
  • Bolaget har EJ ett fysiskt kontor, och du skriver företaget hemma hos dig (c/o-adress)
  • Du skaffar postbox hos PostNord

Om man av diverse anledningar varken har ett dedikerat kontor, och heller inte vill skriva företaget eller få posten direkt hemskickad till dig, så återstår alternativet att hyra en postbox eller liknande.

Mitt företag har haft en postbox hos PostNord (jag vet att det finns andra leverantörer, men det är irrelevent här). Den har plötsligt börjat kosta hela 4650kr/år ex moms, vilket är mer än en fördubbling (inflation, någon?), så jag började leta alternativ.

Jag hittade att Kivra har släppt en tjänst för företag, där de skannar all post åt dig och levererar digitalt. De sparar även posten så du kan begära ut den under 7 år. Perfekt, tänkte jag som ändå skannar all post och skickar till redovisningsbolaget och redan har Kivra för företag dit skatteverk och myndigheter osv skickar sina papper.

Jag byter adressen på alla ställen den gamla adressen används, vilket går utmärkt till och med på dinosauriebanken SEB som ju inte direkt är kända för sina IT-system. jag går igenom hela kund- och leverantörslistan och meddelar dem om att vi byter adress. Inga problem. Men jag vill ändå säkra upp genom att ha ett års eftersändning om jag skulle glömt någon kund eller ställe där den andra adressen stod.

Döm av min förvåning att just hos PostNord, så är formatet som Kivra anger (alltså min nya adress, den jag ändrat till precis överallt annars) inte möjlig att ange. Jag pratar med en handläggare hos PostNord i ca 20 minuter och försöker hitta en alternativ lösning. Men det är tvärstopp. De hävdar bestämt att det inte går att eftersända till Kivra med det formatet på adress som Kivra anger. Det enda PostNord kan erbjuda är att eftersända till Kivra (alltså till företaget Kivra, inte till mitt företags postadress hos kivra). När jag förklarar för PostNord att posten ju då hamnar hos Kivra, snarare än hos mitt företag, så förstår ju handläggaren det uppenbara men hävdar ändå att det är det enda de kan erbjuda. Om jag vill använda eftersändning så måste Kivra ändra sitt format. Punkt.

Jag ringer till Kivras support. De är medvetna om problemet, och säger att de haft en dialog senaste 1+ året med PostNord och att just PostNord var den enda de hört talas om att det skulle vara ett problem med.

Konspiratören inom mig har svårt att släppa tanken. Postnord chockhöjer sitt pris, och Kivra levererar en konkurrerande produkt för 99kr/månad (istället för PostNords 4650kr/år = ca 390kr/månad), och just PostNord som har monopol på saker som eftersändning vägrar eftersända just dit. Hata slumpen?

Så: går du i tankarna att starta ett företag och/eller byta till en postbox hos PostNord, tänk om. Fyra gånger så dyrt, och du kan inte eftersända din post till PostNords konkurrenter.

</rant>

10 gillningar

Enklast köra egna hemadressen, aldrig varit nått problem för mig.

Jag är som sagt medveten om att det går att använda hemadressen, därav att det fanns med bland mina alternativ. Det finns däremot ibland skäl som gör att det alternativet fungerar väldigt dåligt och/eller inte är önskvärt. Som i mitt fall.

Jag funderar köra med Kivra digitala lösning för slippa papperspost, kommer det uppstå problem med Postnord eller fick du problem för du redan hade en postbox?

1 gillning

Ja, i ett uppstartsläge känns en boxadress “professionellare” än en hemadress. Jag hade själv en box för många år sedan. Då var priset rimligt. Nu känns det hutlöst.

2 gillningar

Utan att gå in på detaljer för mitt specifika företag, så skulle det kunna vara en eller flera av följande i kombination:

• Det är en allmän rekommendation att köra digital post för att minska risken för att post försvinner eller bli stulen
  • Du är ofta på resande fot och är inte hemma
  • Du vill verka häftigare än du är, och att he en c/o adress till hemmet känns lite väl enskild-firma-nybörjare
  • Din hembrevlåda utsätts ofta för saker som gör att post försvinner därifrån
  • Du levererar tjänster till myndigheter och kommuner vars slutanvändare inte uppskattar tjänsten och kollar upp företaget och inser att de kan kasta ägg på din bostad.
  • Du vill avlasta dig själv och syssla med din core business - och det är inte att öppna din post och scanna den och arkivera den i fina lådor
  • Du vill dela din postlåda med andra (postbox: du kan ge nyckeln till någon om du är borta, men du vill inte att denna person kommer in i ditt hem) så en digital lösning där du kan dela till andra användare är att föredra
  • etc.
  • etc.

Syftet var egentligen inte att motivera varför man inte ska ha företagsadressen hemma. Det finns helt enkelt ibland anledningar till att inte ha det. Det finns ju ändå, trots allt, folk och företag som använder postboxar. Om det alltid i alla fall är dåligt så skulle sådana boxar inte finnas.

Syftet var att hjälpa folk att, i de fall när sådana skäl finns, tänka en extra gång innan PostNord väljs som leverantör.

Precis, ett av skälen för mig. Dock inte det enda.

3 gillningar

Gick från fysisk adress till postnord. Det har gått allt annat än smärtfritt.
Jag har bett om att dom INTE ska lägga reklam i postboxen, men det går inte säger dom. Alternativet är att betala för större postbox eller tömma den dagligen.
Allt på företaget är digitalt med fakturor osv. Dock händer det att någon skickar på posten osv så fysisk postbox/låda måste ju finnas.

Jag tömmer varannan vecka. Då är den full, samt kanske 5brev till bolaget.

Förra året i september kom det ett kravbrev/inkasso på en obetald faktura.
Jag hade tömt boxen som vanligt under sommaren.
När jag åkte för att konfrontera post nord på kontoret om vad som hänt, visade det sej att jag hade en packe post från 1,5månader tillbaka på en hylla på postkontoret bakom disken.
Dom hade fyllt facket med reklam och när det var fullt, tagit ut all post och lagt på en hylla för att fortsätta fylla postboxen.
I den packen post låg givetvis fakturan som ej blivit betald samt några andra viktiga brev.

AVSTÅ post nord om möjligt……

6 gillningar

Absolut. På den tiden när jag hade postboxbox funderade jag inte över huvudtaget på stöldrisken. Det hade jag gjort idag…

1 gillning

Inte så konstigt att det går dåligt för Postnord…

Trist att så många hamnar i kläm och Postnord verkar ha problem i många av deras tjänstesektorer.

Undviker numera Postnord så gott jag kan, de verkar ha ett monster i deras postsorterarbyggnad som äter paket och brev.

Kanske Postnordsmonstret fått ett nytt jobb? :see_no_evil:

4 gillningar

Kan du eftersända posten till ditt hem från boxen? Sedan borde du själv kunna effersända det till Kivra genom att lägga i nytt kuvert. Lite meckigt, men borde funka om det är liten volym?

1 gillning

Absolut. Det skulle fungera och jag har tänkt tanken som sista utväg hellre än att posten går i retur till kunder och leverantörer (och därmed ger dem en dålig användarupplevelse). Men om det ändå kommit hem till mig kan jag lika väl själv skanna/hantera det. Det är lika mycket besvär som att skriva ut etiketter lägga i kuvert, och skicka iväg nästa gång jag går förbi en brevlåda. Det bör bli en låg volym då jag redan adressändrat företaget till Kivras adress, så eventuell post som eftersänds är diverse slattar eller ställen jag inte tänkt att uppdatera adressen på.

Observera dock att du inte kan beställa en eftersändning FRÅN en postbox digitalt, oavsett var den ska eftersändas. 2022 krävs det att man ringer in till en handläggare, bokstaverar adressen och dubbelkollar att alla siffror är rätt. Det var här jag fastnade senast när handläggaren inte accepterade Kivras adress. Inte konstigt att postnords lösning är dyr - hanteringen är ju extremt personalintensiv.

2 gillningar

UPDATE: Nej, det går inte. Man kan inte eftersända från en postbox som är (eller kommer bli) uppsagd.

Citat, PostNords kundtjänst:

Det ska inte vara möjligt att eftersända från en redan uppsagd postbox. Att eftersända hem till dig själv eller annan adress är alltså inte heller möjligt när uppsägningstiden för postboxen gått ut.

PostNord erbjuder en tjänst som heter “Vidaresändning” där vi erbjuder företag med postbox att eftersända posten till en helt annan adress, exempelvis ett scannerföretag. Jag förstår att detta inte är situationen du befinner dig i just nu, men jag informerar dig om att denna tjänst finns. Med denna tjänst skulle ni behöva återaktivera er postbox. Tjänsten “vidaresändning” har en grundavgift på 2100 kr/mån och därtill tillkommer kostnad/brev som vidaresänds.

Jag försöker flytta från postboxen för att det kostar 4650kr/år ex moms. Jag erbjuds den fantastiska möjligheten att betala 2100kr/månad för att vidarebefordra. Jisses.

4 gillningar

Perfekt tajming på denna tråden. Har precis fått behov av en postbox och hade ingen aning om Kivras tjänst. Att de dessutom scannar posten så man får den digitalt är ju perfekt.

Tack för tipset!

Jag har kört Kivra+ i något år nu för båda mina bolag. Funkar helt ok och är väldigt bra för mig som reser mycket. Folk blir ofta lite förvirrade av adressformatet. Under en period var det någon mellanaktör som gjorde om adressen till en c/o-adress när de plockade den från bolagsverket, så en massa system som använde automatisk hämtning av bolagets adress fick blank gatuadress. Men det verkar ha löst sig nu.

Jag är inte heller sen att ondgöra mig över Postnord. Jag kan inte längre handla av aktörer som bara erbjuder Postnord som leverantör av företagspaket. Om man inte i princip har en bemannad reception med en anställd som väntar på paket så behagar inte Postnord att leverera utan skickar tillbaka dem till avsändaren instället.

Du menar aktörer som enbart erbjuder Postnord företagspaket till företagskunder? På en hel del ställen kan man ju även som företag välja leverans till utlämningsställe?

Ja, precis. Det var någon nätbutik jag handlade mycket på som bara erbjöd företagspaket, inte utlämningsställe. Efter tredje gången ett paket blev tillbakaskickat tröttnade jag.

1 gillning