Någon som har lyckats utvärdera de olika tjänsterna som finns för myndighetspost?
Digimail
Eboks
Kivra
Min Myndighetspost
Vilken har bäst UX?
Bästa betalningslösning?
Bästa funktionerna?
Etc.
Någon som har lyckats utvärdera de olika tjänsterna som finns för myndighetspost?
Digimail
Eboks
Kivra
Min Myndighetspost
Vilken har bäst UX?
Bästa betalningslösning?
Bästa funktionerna?
Etc.
Jag använder Kivra. Har även Min myndighetspost och Eboks. Tror starkt på Kivra men har inte gjort någon mer systematisk utvärdering. Kivra känns som Avanza och är väldigt intuitiv. Appen fungerar bra också.
Jag och alla jag känner kör Kivra. Jag har aldrig ens hört talas om de andra.
Jag är inte heller jättetaggad att pröva nån ny uppstickare med något så viktigt som myndighetspost.
Jag skaffade kivra när jag behövde vaccinationsintyg ganska omgående inför utlandsresa i höstas.
Jag säger som @Anonym - den funkar bra och känns etablerad. Appen är smidig för vad jag haft den till.
Funktionen för att ha vaccinationsintyg offline gillade jag skarpt. Tror inte de andra har det.
Just Min Myndighetspost är en statlig tjänst för statliga och kommunala brev man får. Inte riktigt en privat uppstickare.
När det gäller vaccinationsintyg kan man ladda ner som PDF och ha offline.
Behövs ingen tjänst för det egentligen.
Förstår dock att det är smidigare med Kivra än att leta upp en fil man sparat nånstans.
Vilka andra funktioner använder ni er av?
Vilka bolag kopplar ni till Kivra (utöver myndighetspost)?
Samlar ni kvitton där till exempel?
Betalningar?
Vad mer finns det?
Jag använder det så lite som möjligt. Men dyker det upp en funktion jag gillar så är jag beredd att ändra mig. Kvitton känns fortfarande för oklart. Det är som när man lämnar nå’t till Schenker och de glatt meddelar att kvitto kommer per mejl. Men om det inte gör det då? Lite så känner jag med kvitton kopplade till appar i dagsläget.
Jag kör Kivra till det mesta; lönespec, fakturor, kvitton, myndighetspost, årsbesked osv.
Jag tycker det är mycket smidigare att ha kvittona Kivra än i mailen.
De flesta fakturor har jag som E-fakturor men vid köp så är det några som kommer in via Kivra. Väldigt smidigt att betala den vägen. Kräver dock att man använder Tink, men det har jag inga problem med.
Min Myndighetspost är bäst, för där får man precis bara det. Jag tvingades in i Kivra för att få min lönespecifikation. Det är ett jäkla härke. Alla företag som har avtal med Kivra skickar nämligen allt via Kivra, utan att fråga mig om det är min önskan. De slutar helt med de kommunikationskanaler jag sedan tidigare valt och ersatt det med Kivra. Jäkla otyg.
Enda sättet komma förbi det är att manuellt, i appen, gå in och leta upp anslutna företag och stänga av deras kommunikation. Det är en jobbig, långsam och tung process för att nå det per företag. De har gjort allt för att dölja det för sina användare. Dark pattern UX så det skriker om det. Usch och fy!
Vill du ha något likt Kivra men där DU är i kontroll? Välj E-boks i sådana fall. Där är det du som bestämmer vad de skall skicka till dig på deras tjänst.
Tack det var just sådana saker jag tänkt på och varit orolig över.
Vill ha opt-in på mina tjänster och inte börja med opt-out i ett par timmar.
Vill bara lyfta en varning här då Tinks lösning bygger på tredjepartstjänst. Det har gjort att Tink-användare kunde se andra användares information. Stor varningsklocka för mig. Efter en snabb googling visar det sig att Tink varit i blåsväder ett gäng gånger kring säkerhet och invasion av privatlivet. (1, 2, 3)
Jag använder inte någon av dom här tjänsterna. Vad är dom bra till, vad ersätter dom?
Fysiska brev i brevlådan i första hand.
Tack för varningen!
Men om jag förstod det rätt så var det om man använder Tinks egna app? Nu går betalningen endast via dem och inte via deras app…
De flesta typer av fysisk post och kvittohantering.
Oavsett inställning till digitaliseringen är det ju faktiskt oslagbart att kunna läsa det allra mest väsentliga var man än är. Oavsett om man är hemma på någon vecka eller ej. Sedan vittrar inte digitala kvitton bort med tiden!
Det är helt enkelt bättre än fysisk post
Viss post får man inte skicka elektroniskt på annat sätt än via dessa säkrade tjänster.
Så vill man bli av med pappersvarianten i dessa fall är tjänsterna ett nödvändigt “ont”.
Deras app använde sig väl ändå av samma underliggande teknik som de nu säljer till andra företag? Teknik som gör att de får ta del av din information, även om den är tänkt att användas bara för att verifiera att du är du och att din information skall föras från A till B. Så fort de får access till din verifikation kan de göra vad de vill med den datan du precis gett dem access till. Vilket tidigare verkar varit för att analysera, paketera och sälja vidare. Då de varit riktigt dåliga på det historiskt, skulle jag inte sätta mina pengar på att de helt plötsligt blivit bättre.
Fotnot: den produkt jag utvecklar nu använder sig av gränssnitt likt de som Tink anropar. Vi får mer information än vi frågar efter och säkerställer att vi bara tar vidare den information vi absolut behöver för att produkten skall fungera. Allt annat vore förkastligt (och brott mot GDPR med stor sannolikhet).
Får man avisering på mejl när det kommit något? Annars är det ju helt värdelöst att ha ytterligare ett ställe att hålla koll på om man fått information.
Fakturor tycker jag verkar kasst att få dit. Får man inte dom in i internetbanken eller på papper är det ju omöjligt att komma ihåg att betala. Vet inte hur många mejlfakturer jag glömt genom åren troligen 9 av 10.