Go afton!
Jag funderar på om man skulle skaffa Kivra just avseende att få upplysningar tidigt, om man blir utsatt för ID-kapning.
Men jag vill ju inte få räkningar dit, de har jag ju redan autogiro/e-faktura.
Kan man avstyra så man inte får ex folksam dit?
Och vad är TINK måste jag ha det.
Tjänsten Myndighetspost är den likvärdig?
Jag behövde skaffa Kivra för att en arbetsgivare bara skickade sina lönespecar dit. Som bonus börjar alla andra skicka dit automatiskt - och jag tror inte man kan stoppa dem i förväg. Så “alla” fakturor på brev kom in i Kivra utan att jag bad om det. ![]()
Autogiron och e-fakturor har inte påverkats.
Nu tycker jag Kivra funkar ganska smidigt, men slipper gärna bli påtvingad nästa gång…
Gillar inte heller att det är en privat aktör.
Uppdatering: Tink hämtar data från dina banker och ger till den som startat begäran. Jag gillar det inte, men har inte behövt använda det med Kivra vad jag minns. Kanske är någon form av förenkling vid betalningar? ![]()
Har kivra sedan några år och tycker det funkar bra. Tex kommer försäkringsbrev som går på autogiro digitalt i kivra istället för papper och sedan dras autogirot som vanligt.
Tyvärr verkar det som en del banker ändå skickar ut på papper men det blir färre och färre.
Så vi gillar tjänsten ![]()
Tack för era svar
…nu har jag lite mer att fundera på.
Hur funkar minUC eller vad de heter?.. tänker iom att det är främst kreditupplysningar som är intressant.
Jag använder Kivra för brev och för kvitton, men inte för att göra betalningar. Åtminstone när jag registrerade mig behövde man inte blanda in Trusly eller sitt bankkonto, och jag har inte heller behövt göra det i efterhand.
De fakturor som jag har på e-faktura eller autogiro fungerar precis som tidigare, men däremot har en del autogirounderlag börjat komma till Kivra i stället för som fysisk post. Själva betalningarna går dock fortfarande via autogiro.
Det går att välja enskilda avsändare som man inte vill ska skicka post via Kivra. Jag antar att de i så fall återgår till att skicka fysisk post om man gör ett sådant val, men jag har inte provat.
Kreditupplysningar från UC m.fl kommer också till Kivra.
Ser inga nackdelar förutom då att det är ett specifikt bolag. Så nice att få allt digitalt. Kvitton på Jula mm funkar kanon även vid öppet köp, garanti mm.
Kör bara kör!
Kivra är vettigt att ha. Har styrt alla digitala brev dit. Använder det inte för något mer.
Haft Kivra i många år. Tror jag hoppade på det mycket tidigt efter lansering. Mycket nöjd och försöker styra över så mycket post som möjligt till digitalt på något sätt. Bra översyn och man blir inte av med någon post.
Inte haft någon konflikt med autogiro/e-faktura. Använder i regel inte Kivra till att betala räkningar men har hänt att jag betalat enstaka “udda” fakturor i Kivra.
Nackdel som någon nämnt tidigare är att det är en privat aktör och jag själv har inte läst på var som händer med ens mottagna post om aktören skulle gå i konkurs.
Tror inte man kan välja att få pappersutskick från specifika avsändare men Autogiro/efaktura påverkas inte, bara pappersutskick.
Minmyndighetspost är motsvarande, men bara för brev just från myndigheter. Det går att ha båda (så har jag) men Kivra kommer erbjuda att ta hand om din myndighetspost också. Finns även andra privata aktörer än Kivra.
Jag har Kivra,men har också alla fakturor som automatiskt eller efaktura in till banken det är bara all annan korrespondens som hamnar hos Kivra,det innebär att inga brev kommer i postlådan från dom som använder Kivra…
Skattemyndigheten,fsk,försäkringsbolag banker,sedan har du ju ändå alla fakturor på autogiro
Man måste inte heller betala en faktura i Kivra bara för att den har kommit in där. Går bra att betala som om det var en vanlig pappersfaktura om man föredrar det
Kivra är oerhört bekvämt. Jag får alla mina fakturor dit (samt underlag till de autogiron jag har) och ett ställe att snabbt slå upp och kontrollera vad som egentligen står i senaste försäkringsbeskedet år oerhört trevligt att ha. Använder inte kivras interna betalning, utan bara som en sökbar databas över mina räkningar och andra försändelser. Tycker det fungerar oerhört smidigt och bra på alla sätt.
Bekymret är att det är en privat aktör. I princip tycker jag att Kivra - i likhet med Bank-ID - borde drivas i offentlig regi.
BankID ägs väl av några banker?
Kivra ser jag inga nackdelar med, tycker det funkar bra… skönt att slippa en del fysiska brev som man behövde arkivera och sortera i om man ville ha dom kvar.
Finns det någon export funktion i Kivra? Där man får alla mottagna dokument
Hittar faktiskt ingen funktion för det :o
Men borde väl gå att kräva ut gratis en gång om året enligt GDPR ![]()
Eller kanske inte räknas som privat information som de lagrat om mig ![]()