Starta AB med skyddade personuppgifter

Hej,

Varit smått aktiv innan under annat konto, men av förklarliga skäl skapades detta för andra syften.

Jag skulle vilja ta del av erfarenheter från att starta aktiebolag med skyddade personuppgifter.

Jag har läst igenom följande:
https://bolagsverket.se/omoss/varverksamhet/sabehandlarvidinapersonuppgifter/skyddadepersonuppgifter.2145.html

Och jag har lite praktiska funderingar kring detta och mycket annat.

Vad är det vettigaste sättet att hantera adressproblemet?
Väljer jag att gå via Skatteverkets förmedling så blir posten kraftigt försenad och dessutom lär de bli less på all skräppost företagare får.

Väljer jag en boxadress eller särskild utdelningsadress kommer dessa att behöva vara i närheten av där jag bor, då jag inte kan åka 50 mil för att hämta posten.

Utöver adressproblematiken skulle jag gärna höra om övriga erfarenheter av att starta aktiebolag under dessa förutsättningar. Det medför ju en del strul redan nu i vardagen som privatperson.

Initialt kommer uppstarten ske genom en kompis företag för att slipper ta allt eventuellt strul innan verksamheten visar sig vara livskraftig. Han kommer även att gå in med pengar för uppstart, men har inte för avsikt att äga en andel när jag sedan blir helt egen. Tanken är att jag kör en egen “bokföring” för att sedan betala/fakturera vederbörande eventuellt över/underskott när jag väl startar min egen firma. Tankar kring detta upplägg?

Tack på förhand

Kan du använda minmyndighetspost så försvinner väldigt mycket av den post som uppstår. Vissa banker kan du välja bort pappersutskick.

Osäker på hur det går med övriga avtal och verkligt huvudmannaskap.

Är Kivra ett alternativ för posten?

Har ingen som helst erfarenhet men kan kungafamiljen och tidigare statsministrar ha bolag med skyddade personuppgifter borde det väl gå bra.

Jag får väldigt lite fysisk post eftersom jag får allt på kivra. Funkar hur smidigt som helst. Man får in och väljer mellan sin privata och sitt företag. Hur det blir med allt annat kan jag tyvärr inget om men posten är det minsta bekymret

Jag har själv startat ab nyligen med skyddad uppgifter. Har adressen c/o min vän. Men funderar på att ändra till Kivra så fysisk post scannas in. Har inte fått något brev än som är brådskande. Mesta kommer via mail eller kivra.

2 gillningar

Hur funkar det om någon begär ut uppgifter om bolaget och ser att du är huvudman och sedan får en adress till din kompis?

Beror såklart på varför man har skyddade personuppgifter, men i mitt fall är det allvarliga och trovärdiga hot mot liv. Jag har fått flytta långt åt helvete utan att berätta i princip för någon var jag bor, så det känns sådär att låta någon närstående ta en eventuell smäll.

Eller har jag missuppfattat bolagsverket när de säger att mina uppgifter kommer att synas?

Har det i övrigt varit något strul med bank eller så? Har du kunnat nyttja de här mer “moderna” bokföringsföretagen likt Bokio, eller har du fått vända dig till mer lokala alternativ?

Jag har inte ngt hot och har inte behövt flytta pga av det är mer i förebyggande syfte. Hade jag haft det, hade jag inte satt min vän på det. Så det är förståligt att du inte vill det. Jag hade använt skatteverkets adress isf. Banken är inget problem, har bankkoppling mm.
Det kommer synas på bolagsverket om det står på dig eller du är med i styrelsen eller tex vd. Och om du lägger in en adress nu och sen en annan kommer den gamla adressen fortfarande finnas kvar i historiken, så sa dom till mig.
Jag använder mig av visma e ekonomi, eftersom det är ett AB så är det inget som står på mig personligen. Funkar bra.
Tyckte själv det var svårt att veta hur jag skulle göra med adress och att jag syns på bolagsverket. Men mitt företag är ett sidan om projekt och inget som jag gör reklam för eller utomstående vet om. Tror knappt de närmasta vet vad det heter.

Det står endast “Skyddad person” som huvudman i så fall så man kommer inte veta att det är du som står bakom bolaget.