Holdingbolag / Starta företag mer anonymt

Hej,

Tittar på att starta företag och utgå verksamhet från Sverige men vill helst inte att det syns genom att man söker namn. Integritet

nyfiken på era tankar

Vad tror ni? Finns det sett?

Vet att man kan någon man litar på som styrelseledamot och ägarstruktur från e företag utomlands Estland andra länder med mer privacy. Men vill ändå egentligen äga / ha kontroll över företaget

Adress kan man ju säkert också hitta någon brevlåda för / använda Kivra ?

Kan man äga företag genom stiftelser ? Vet att de inte behöver ägare men behöver styrelseledamot tror jag ? Alternativt fåmansbolag som äger bolaget ?

Väcker allt detta bara massa suspicion från kunder / banker / stakeholders ?

Kommer bedriva laglig verksamhet och har rent mjöl i påsen

Varför är det så viktigt att det skall vara anonymt? Låter, ärligt talat, lite skumt.

4 gillningar

Tänker på mina barn. Partner. Det ska inte vara för enkelt iallafall

Googla på CFC-lagstiftning så inser du att det är kört ifall du eller familjen bor i Sverige när du sysslar med det här. Om du ska göra det lagligt.

Om ni utvandrar och ska driva företag så kan du göra det anonymt med bolaget registrerat i USA. Hälften av bolagen i USA är registrerade i Delaware på grund av låga skatter och att ägare och VD inte behöver registreras i officiella register.

1 gillning

Ja okej är det så svårt alltså? Det är igen inget olagligt utan bara den offentlighetsgrejen som känns rätt onödigt jobbig att det är så direkt / enkelt

Enskilda firmor är ju ganska anonymt egentligen. Det syns inte så tydligt vad företaget omsätter osv och många vet nog inte vad det innebär.

Företag måste ange verklig huvudman.
Kolla upp begreppet så inser du att du inte kommer undan i Sverige.

2 gillningar

Ja, en del. :see_no_evil:

1 gillning

Detta är min erfarenhet

De grannar med AB eller annat “mer synligt” i verktygs-tunga yrken har ju fått “besök” när de inte varit hemma men jag och andra med enskilt har klarat oss

Svårt att vara anonym som nämnt. Men företaget kan ju ha en annan adress än din hemadress och dina egna uppgifter kan du ju mera göra mer svåråtkomlig på söktjänsterna online så att det åtminstone är lite jobbigare för ev snokare.

Skulle också säga att enskild firma borde va bästa ur denna aspekten.
Så fort det är AB blir det en viss transperens. Dina siffror syns på allabolag, årsredovisning kan en nyfiken köpa etc.
Är det riskfritt så är enskild firma en smidig start dessutom men du blir ju personligt ansvarig för ev skulder förluster så AB om det finns risk inblandat.