TDLR: Företagsnamn, eget för- och efternamn eller något som hintar mer om vad bolaget håller på med?
För ett par månader sen skrev jag ett inlägg här om att starta eget, och nu är det på g! Som Jan tipsat om sålde jag skinnet innan björnen var skjuten och har redan mitt första deltidsuppdrag som kommer generera 20-30k per månad (innan skatt och andra avgifter, aj) och ser fram emot att bygga mitt eget bolag! Jag startar ett företag som kommer att sälja affärs- och familjerättsliga juridiska dokument och andra juridiska tjänster. Men jag kommer även att vilja göra lite annat på sidan, t ex investera i fastigheter och kanske köra nått sidogig med marknadsföring eller annat kreativt. Så till frågan! Tänkt att ha ett bolagsnamn som ska attrahera både yngre och äldre generationer, vilket betyder att det ska kännas klassiskt men ändå modernt = svårt. Nu tänker jag dock att bolagsnamnet kanske istället ska vara mitt för- och efternamn? Det är ju många som har det så, men är det några nackdelar som jag inte tänker på med det? Jag tänker att min hemsida kommer ju att vara annat namn och man kan ju regga särskilda företagsnamn som jag kanske kommer att göra framöver.
Samt, övrig tips till en som startar eget nu? Någon som är på samma plats i livet som vill ses i Malmö för att prata allt mellan himmel och jord inom företagande? Med samma plats i livet menar jag på ett ungefär: 30 år och relativt ny som egen!
Vad är anledningen till att du vill ha det som det eget namn?
Nackdelar är ex att företaget kan växa till att vara mer än dig själv samt att det skapar ett starkt band mellan dig och företaget (skönt med lite “distans” ibland).
Sedan går du miste om möjligheten att “varumärkesskydda” namnet i Sverige. Tar du bolagets/hemsidans faktiska namn får du alltså ett juridiskt skydd på köpet (:
Sedan går det såklart bra att byta namn senare, men jag skulle valt det som du tänker att hemsidan kan heta och som kunder direkt kan se är detsamma som vad du “marknadsför” dig som
Tycker namnet är viktigt! Dels tycker jag inte du ska ha ditt eget namn för det kommer vara svårare för dig själv att sälja av bolaget om det skulle komma ett läge en gång.
Samma namn på bolaget som hemsidan eller vad för namn du nu ska marknadsföra ser proffsigare ut när kunder kollar upp dig eller betalar fakturor till dig så är det inte snyggt om det dyker upp ett helt annat företagsnamn helt plötsligt imo.
Som tidigare skrev att du kan varumärkesskydda på annat sätt om du inte väljer ditt eget namn.
Om man ska ha med sitt namn är ju isåfall en lösning som Invgar gjorde med Ikea snyggt, som mellanväg då.
Hur marknadsför du dina tjänster?
Om det är du som fysisk person som är din USP, så är det inte heller konstigt om bolagets juridiska person används för att förstärka ditt personliga rykte och stärkas av ditt personliga varumärke.
Om du istället försöker lansera en produkt i form av en hemsida som säljer juridiska mallar, då kan du använda produktens namn som bolagsnamn.
Om du vill distansera bolaget från både dig själv och produkten så kan du ta ett helt generiskt namn, så som lagerbolagen gör. Sätt ihop stavelser tills du får något random: Eurodisrupt Legal AB, MicroConductor Technical AB, SoReMaKi AB
Jag fattar att det kan vara praktiskt med sådana namn när man är osäker på vad man jobbar med. Jag tycker att för ett mindre nystartat företag så kan det spä på osäkerheten eller ett oseriöst intryck.
Oroa dig inte för mycket för att göra fel. Ta något som passar det du redan gör idag. Byter företaget radikalt inriktning senare så går det ju att byta namn sen.
Jag har valt företagnamn som beskriver verksamheten, och inte är starkt kopplade till mitt namn. Orsaken är framförallt att jag vill kunna expandera bolagen och bygga säljbara varumärken och det blir svårare om verksamheten är kopplade till mitt namn. Viktigt också att domänen är ledig. Ett klatschigt och attraktivt namn tror jag inte är så viktigt, det är bättre att företagsnamnet ger en bra ledtråd till vad verksamheten sysslar med. Tror inte att folk är särskilt intresserade av ditt företag egentligen så det är bättre att göra det enkelt för andra.
Mitt företag sysslar också med juridik, så juridik finns med i namnet.
För ett allmän juridikföretag så hade jag nog döpt det till något som är hyfsat lätt att komma ihåg. Typ “A4 Juridik” eller liknande. Se-domänen (a4juridik.se) är ledig
Jag personligen hade hellre valt att vända mig till Torbjörn Toressons tydliga testamenten AB än bara Tydliga testamenten AB. Att sätta sitt namn på det är att stå för det.
Men absolut, säljer man en produkt, så bör bolaget heta produkten. Juridik kan också vara en produkt, men oftast är produkten konsulten.
Edit; jag tror att det är mycket svårt att sälja konsultbolag, särskilt juridiska. Så av den anledningen finns ingen anledning att välja något generiskt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag använde förnamn efternamn AB. Vill jag expandera blir det förmodligen tillsammans med andra i nytt bolag då har jag nytta av att ha mitt personliga som holding bolag.
Är frilansare i Malmö sedan flera år kul att du kommer igång du kommer inte ångra dig!