Välja bolagsnamn

Hur väljer man bolagsnamn?

Vad ska man tänka på när man väljer namn?

Hur “skyddar” man namnet? Till exempel om man vill döpa sitt bolag till “Timotei Consulting AB” hur ska man göra så att ingen annan registrerar “Timotei AB”? (Anta här att ordet Timotei är hittepå och helt unikt).
Ska man regga Timotei AB och skapa bifirma för Timotei Consulting AB?
Eller räcker det med att regga Timotei som ett varumärke hos PRV för att stoppa att någon startar Timotei AB?

Eller ska man starta två bolag?
Timotei AB som Holdingbolag och sedan ett dotterbolag som heter Timotei Consulting AB?

Beror på vilken nivå du vill lägga dig på. Min upplevelse är:

• Den enkla lösningen - se till att köpa .se och .com-domänen. Det gör att många kommer undvika företagsnamnet.

• Den komplicerade lösningen - skaffa varumärkesskydd och allt annat. Problemet är dock också att du måste vara beredd att gå till ting för att försvara det. Tyvärr är det som så att “mest pengar vinner” i dessa frågor.

Sedan behöver man också skilja på “varumärke” och företagsnamn. De behöver ju inte vara samma… :wink:

1 gillning

Regga domäner är viktigt och tänkt göra det samtidigt som bolag registreras då man inte vill att någon stjäler domänerna.
Stoppar antagligen även att någon reggar ett bolag men inte säkert.

Har inte behov av varumärkesskydd egentligen men vill inte att någon startar Timotei AB om jag har ett som heter med tillägget Consulting

Namnet är skyddat per automatik hos bolagsverket till viss del, vet inte exakt hur det är.
Men jag blev kontaktad av ett företag som omsätter miljardbelopp för något år sen för dom tänkte byta namn på sitt bolag till något jag hade i mitt namn, men bolagsverket stoppade det och dom fick inte byta namn på sitt bolag utan mitt godkännande.

3 gillningar

Bolagsverket är hårdare än PRV, jag hade reggat mitt företagsnamn hos PRV, bara för att jag i min enfald trodde att det krävdes för att få fskattsedel, ja ja jag var ung(2001). 2016 när jag väljer att satsa på mitt företag till 100%… Får jag inte skapa det bolagsnamnet enligt prv då det redan finns, i en annan bransch(jag hade enskild firma)

Ringer då och pratar med PRV, två veckor senare ändrar sig Bolagsverket. Skulle vara intressant och veta hur diskussionen mellan PRV och Bolagsverket gick :slight_smile:

2 gillningar

Alltså…

Håller med Jan som lyfter ‘det svåraste med att starta bolag är namnförslagen’ (i avsnitt #266), och samtidigt så behöver det ju inte göras svårare än nått annat. Själv har jag inte ‘skyddat’ mina bolagsnamn, och för mig är det inte enkom ett bevis på hur lat jag är (men det också… :see_no_evil:) utan också ett ideologiskt ställningstagande, som jag dock VET och FÖRSTÅR skulle kunna straffa sig. Så jag har dragit djupt efter andan och hoppas på det bästa helt enkelt. Men så inspireras jag av den andra kategorin, i detta talesätt:

“Ignorance is not knowing anything and being attracted to the good. Innocence is knowing everything, and still being attracted to the good.”

Snackade ganska mycket med min vän Andy om det i ett av våra meandrande konversationer för ett år sen, eftersom hans vän hamnade i trubbel just med ett namnval. Så - jag kastar in att det kanske OCKSÅ spelar roll vilken marknad du har för avsikt att vara verksam i.

Så - lycka till!

(För att vara extra tydlig:
Jag hade hittat/kommit på ett (par) namn, köpt .se och/eller .com-domän, igen lite beroende på marknad, och sen kört på.)

2 gillningar

En annan fråga då …
Hur stor betydelse tycker ni bolagsnamn har?

Vad är bättre? Ett unikt namn eller ett beskrivande namn? Eller spelar det absolut ingen roll?
Gått bra för Amazon till exempel :sweat_smile:

Äsch, det har inte så stor betydelse tror jag.
Jag landade i ett namn på mitt AB som jag fortfarande tycker om, om än att jag ju definitivt inte ‘marknadsför’ mig eller bolaget på bolagsnamnet inte.
Tankespjärn, däremot, är ju ett ord/begrepp som jag trycker mycket hårdare på, fast jag har inget företag med det namnet.
Det finns väldigt många bolag som heter nått annat än det som ‘man tror’, samtidigt som det ju beror på. ÄR det världsherravälde du är ute efter (google, apple, amazon) kanske man ska vara lite mer om sig och kring sig, än om du, som jag, tänker köra en liten konsult-verksamhet, spelar roll då liksom.?!

Hitta nått som sitter bra i dig, som du gillar.
Men lägg inte större vikt vid det än så.

(Det går definitivt mode i bolagsnamn, förresten, kolla alla radio/tv-produktionsbolag, som heter typ FILT PRODUKTION eller nått, väldigt vanliga namn/frukter/grönsaker etc, eller spelbranschen… har bekant på She was such a good horse som man ju definitivt inte hade tänkt ‘Ah, det måste vara ett spelbolag det!’, inte…

1 gillning

I mitt fall lär inte namnet ha någon betydelse. Kan döpa till AimHigher AB och ingen lär bry sig.

Frågan var mest för att jag undrar vad andra anser rent generellt.

1 gillning

Jag hittade på ett namn jag tyckte lät kul. Egentligen i min sits hade jag likagärna kunnat köra med “Förnamn Efternamn AB” eller dyl. Mitt företagsnamn gör ingen skillnad alls.

“Förnam efternamn consulting AB” och dyl. är väl rätt standard :slight_smile:
Planerar man någon gång i framtiden att ha anställda dock så kanske man inte vill ha den uppsättningen av bolagsnamn. Går ju att ändra då såklart iofs. :slight_smile:

1 gillning

Nekromanti! :skull:

Jag har googlat och försökt läsa mig till svaren på följande två frågor utan att lyckas. Hoppas någon här vet bättre :slight_smile:

1. Hur skriver jag ut mitt valda bolagsnamn för en enskild näringsverksamhet, dvs har det ett suffix som för AB?
  2. Om jag registrerar ett namn till en enskild näringsverksamhet och sedan ändrar bolagsform till aktiebolag, kan jag få med det registrerade namnet?

Jag tjejgissar att svaret på…

… är Nej, det finns inget sådant suffix.

På fråga 2 har jag inte ens en susning om vad jag skulle tjejgissa kring så jag avstår. (Fast om du tvingar mig skulle jag säga att det ju vore rimligt. Det är ju DU som registrerat namnet, menar jag.)

1 gillning