Fröken koll bra eller dåligt?

Efter så många år av velande ska det nu ske! Jag ska starta företag men detta med namn… vill gärna ha er input och kankse tips på andra bra, minnesvärda namn för ett företag.

Tanken med företaget är att jobba som kontrollansvarig inom bygg, se till att ny- och ombyggnationer utförs som de ska kort sagt, men vill senare även köpa fastigheter och hyra ut. Namnet jag är inne på just nu är Fröken koll, men är osäker på om det låter oseriöst eller på annat sätt assosieras “fel”, eller om det blir knas när jag blir redo för fastighetsbiten. Man kan ju börja med Fröken koll och sen byta också… Just det med fastigheter är jag osäker på när jag är redo, har 0kr att sätta in i företaget utöver startkapitalet så det är nog ett tag kvar så kanske inte ska lägga så mycket vikt vid det just nu.

Åsikter välkomna! :grin:

1 gillning

Jag associerar till Mr Koll…

2 gillningar

Jag med, tyvärr. Låter lite som en jämförelsesida eller sida med adress och personuppgifter.

Hmm sant, har inte tittat på riktig TV på flera år men ringer en svag klocka av en dålig reklam med Mr koll jag sett nån gång :rofl:

Jag fick tipset att några ord alltid vinner.
…byrå (positiv association och antyder mer volym än enmansbolag)

• Avstämningsbyrån
  • Robusta byrån
    Etc

…entreprenad (kan göra exakt allt vad gäller verksamhetsområde)

• fröken koll entreprenad
  • Kvalitet & Entreprenad
    Etc
1 gillning

Tack så mycket för tipsen! Ska brainstorma lite mer med dom :slightly_smiling_face:

Framför allt borde namnet spegla verksamheten. “Koll” och “kontroll” är ju närbesläktade men inte riktigt samma sak. Och som du säger, börjar du med annan verksamhet så kanske det blir ännu mer avigt. Hör man företagets namn bör man kunna lista ut vad de sysslar med, eller åtminstone vilken bransch det tillhör.

Sen kommer man till “Fröken”-biten. Det för tankarna till en skolfröken eller annan “mjuk” och vårdande verksamhet. Inte direkt associationer till kontroll och ansvar. Eller fastigheter för den delen. Det ska naturligtvis inte behöva vara på det sättet, men värt att tänka på.

3 gillningar

Det var det jag var rädd för. Bra med input!

Ok, funderat lite till, hur låter TCM Byggkonsult, eller TM Byggkonsult, just kontrollansvarig dyker upp ganska bra ändå på söksidor för sånna så tror inte jag behöver inkludera det i företagsnamnet. :nerd_face:
TCM och TM är mina initialer med och utan mellannamn

3 gillningar

Låter bra! :blush:

Detta heter ju i stort sett alla företag i den branschen. Det sticker inte ut. Kan du använda hela ditt efternamn istället?

Det låter bra, men hamnar långt ner i alfabetiskt sorterade listor.

Fördelen med initialerna först i bolagsnamnet är dock att någon som har en svag susning om vad du heter har en rimlig chans att hitta dig i en lista med företag.

Det är möjligt att jag håller på att bli gammal och glömsk, men jag har titt som tätt svårt att minnas namnet på något av alla företag jag har kontakt med på jobbet. Värst är de som har satt ihop något skräpnamn av till synes slumpmässiga grekiska eller latinska stavelser, som tydligen ändå trots allt ska betyda någonting meningsfullt för den som är lingvistiskt skolad på en hög nivå.

1 gillning

Tycker såna här frågor är asbra att ställa till en AI, typ chat gpt. Det jag gjorde var att kopiera in din text och skrev ge mig 15 olika namnförslag på mitt bolag. Gillade själv “Trygg Byggkontroll”

1. Byggblick – En tydlig och professionell ton, med fokus på kontroll och övervakning.
  2. Koll & Kontroll – Fångar det du gör idag och låter dig utvecklas inom olika områden.
  3. Strukturfokus – Seriöst och pålitligt, med bygg och struktur i åtanke.
  4. Trygg Byggkontroll – Signalerar säkerhet och noggrannhet.
  5. Byggbalans – Enkelt, minnesvärt och lätt att associera med struktur och ordning.
  6. Projektstyrkan – Passar en bredare tjänsteportfölj inom byggprojekt och fastigheter.
  7. Kollify AB – Modernt och flexibelt för framtida expansion.
  8. Framtidskoll AB – Fokuserar på tillväxt och långsiktiga mål.
  9. Hus & Koll – Lättsamt och direkt kopplat till både bygg och fastigheter.
  10. Nordisk Kontroll & Fastighet – Seriöst och skalbart, särskilt om du expanderar inom fastigheter.
  11. Byggvision AB – Fokuserar på kvalitet och framtidsinriktning.
  12. Plan & Byggkontroll AB – Enkelt och tydligt med fokus på planering och genomförande.
  13. Proffsbyggkoll AB – Lite mer informellt, men ändå förtroendeingivande.
  14. Steg för Steg AB – Symboliserar struktur och framsteg.
  15. Trygghetsvision AB – Passar både bygg och fastighetsområdet med en trygg och långsiktig känsla.

Tips när du väljer namn:

• Fundera på hur namnet kan spegla dina kärnvärden, t.ex. noggrannhet, kvalitet och trygghet.
  • Kontrollera att namnet inte redan är upptaget i Bolagsverkets register eller som varumärke.
  • Välj ett namn som är lätt att komma ihåg, uttala och stava.
  • Om du vill börja med ett lättsamt namn som “Fröken Koll” går det alltid att byta eller komplettera längre fram.

Vet inte vad du heter men tog med TCM och TM i namnet

Självklart! Här är 15 namnförslag som inkluderar TM eller TCM, med fokus på att låta professionellt, minnesvärt och flexibelt för både byggkontroll och framtida fastighetsverksamhet:

1. TM Kontroll & Bygg – Tydligt och professionellt.
  2. TCM Byggkoll – Flexibelt och passar din nuvarande verksamhet.
  3. TM Fastighet & Byggkontroll – Skalbart för framtida fastighetsverksamhet.
  4. Trygghet med TM – Personligt och fokuserat på kundförtroende.
  5. TCM Bygg & Vision – Modernt och inriktat på framtid och kvalitet.
  6. TM Byggstyrka – Fokuserar på pålitlighet och styrka.
  7. Koll på Bygg TM – Lättsamt men professionellt.
  8. TM Projektkontroll – Seriöst och målinriktat.
  9. TCM Bygg och Fastighet – Passar en bredare verksamhetsprofil.
  10. TM Säker Bygg – Tydligt kopplat till trygghet och byggkvalitet.
  11. TCM Strukturfokus – Noggrant och pålitligt.
  12. TM Kontrollpartner – Professionellt och samarbetsinriktat.
  13. ByggTM – Kort och enkelt, lätt att minnas.
  14. TCM Inspektion & Kontroll – Fokuserar på kvalitet och granskning.
  15. TM Bygg och Fastighetsservice – Tydligt, skalbart och kundorienterat.

Tips för TM/TCM-namn:

• TM kan stå för ditt namn eller vara en förkortning av något som signalerar dina värden (t.ex. Trygghet och Modernitet).
  • Kontrollera domäner och företagsnamn som är lediga för att undvika framtida hinder.
  • Testa att säga namnet högt – känns det naturligt?
3 gillningar

En långt ifrån fullständig lista med bolagsnamn som redan finns:

T.M Bygg
T.M Mark & Bygg
TM BK bygg service AB
TM BYGG
TM BYGG & RIV I KUNGSBACKA AB
TM Bygg & Entreprenad AB
TM Bygg Stillingsön AB
TM Bygg o Offshore AB
TM Byggab Fastigheter AB
TM Byggpartner AB
TM Byggservice AB
TM Mark & Bygg AB
TM Trädfällning, trädgård och bygg

Det kan vara svårt att få TM Byggkonsult att sticka ut.

1 gillning

Ja, det va lite drf jag ville ha nåt som stack ut, som Fröken koll eller Trollkoll eller nåt :sweat_smile:

1 gillning

Har suttit med olika AI i typ 3 dagar på detta vis, men fastnar inte för nåt av dom, de känns fel eller tråkiga. Den förslog även lite roligare men då blir det ju genast “oseriöst” i en seriös roll :upside_down_face:

Tant byggkontrollant.

Det låter bättre i mina öron och är mer beskrivande, men inger fortfarande farhågor om hur det kommer uppfattas.

Problemet är väl att byggbranschen inte har någon tradition av kreativa företagsnamn.

Även en nyutexaminerad läkare skulle kunna starta ett företag som heter Farbror doktorn-någonting, och det skulle jag inte uppfatta som oseriöst. Men byggbranschen tycks svårare. Samtidigt som frisörbranschen bombar på med sina Sax & Fön, Hair Force 1, Hair é Vi, På Håret , Saxess, …

1 gillning

Det låter ju ganska kul! :grin:
Du har rätt i att det är svårare med roliga namn i bygg, blir mer känsligt för att låta oseriöst, men nån ska väl börja :laughing:

ByggkontrollTant.

Det funkar också, eller kanske bara Tant kontrollant :grin:

1 gillning