Spirecta - ett dåligt namn på ett bra verktyg?

Fortsätter diskussion från andra trådar. Det som det berör är alltså vad jag har döpt ekonomiverktyget som jag utvecklar på kvällar, helger och nätter (typ Fortnox för privatekonomi). Syftet är att vara ett mycket bättre alternativ än alla hemmasnickrade excelfiler samtidigt som det är både en våg och ett träningsprogram för att få en mer välmående privatekonomi.

Se kommentarer nedan. :joy:

Det korta svaret är: Jag upplevde det som ett mer internationellt namn än “Balansbladet” och spirecta var en namnkombination som hade alla domäner lediga, inte betydde något särskilt och ända lät helt okej i mina öron. Mer tanke än så var det tyvärr inte.

Jag tar således väldigt gärna emot bättre namnförslag. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Byt namn? Låter som ett medel man dödar skadeinsekter med.

8 gillningar

Tyvärr får jag hålla med. Tänker på rektum varenda gång :grimacing:

11 gillningar

Helt korrekt … för snart 2 år sedan skrev jag …

6 gillningar

Håller med om att det inte är ett helt lyckat namn. Jag får visserligen inte de anala konnotationerna som vissa skrivit om utan tänker istället på detaljer i galvaniserad tunnplåt för industriventilation. Men vi är alla olika - to each his own och visst delar ju rektum åtminstone några bokstäver med Spirecta, jorå så att det…

Nåväl, en ordlek med privatekonomi, excelblad, planering, Bolmesson… Vart kan det ta oss?

Vart kan det ta oss?

Cleansheets, Privéplan, Cunniplan, PrivateplanX, Bollesheet…

Spirecta är kanske inte så illa ändå… :thinking:

1 gillning

Lärdom från start-up-världen → kalla en spade för en spade.

Foodora (Food Order)
Airbnb (Air mattress bed and breakfast)
FaceBook (Book of Faces)
Etc

Stöttar @shield ’s tankar

1 gillning

Spirecta låter som en hjälte i typ DOTA :smile:
No hard feelings.

2 gillningar

Jag har flera gånger reflekterat över namnet, och tänkt att det signalerar något helt annat än ekonomi. För mig har tankarna gått mot “spiritualitet”, och åt “Herbalife”-hållet på något sätt.

What about Spirkonomi?

1 gillning

Haha, fyndigt!

Good sheet

Enkelt, träffsäkert och kommer låta som good shit, vilket får folk att minnas det :slight_smile:

7 gillningar

Underbart! Någonting med sheet / shit känns helt klart som en kul och smart namnsättning.

1 gillning

”Bull sheet”? Alt ”Bear- & Bull Sheet”?

4 gillningar

Nu förstår jag att du vill nå ut på en internationell marknad, men på en svensk marknad hade du kanske tjänat på att skapa ett Rikatillsammans+ där det som erbjuds via patrion plus Spirecta ingår sömnlös för inloggade plusmedlemmar på Rikatillsammans, allt i samma gränssnitt.
Detta för en prenumeration på under hundralappen i månaden.

5 gillningar

Bullsheets är faktiskt inte så illa. Bollsheets, Bolmesheets, Bolmeplan?

1 gillning

Känner att förslagen börjar sina nu…finns det möjligen ngn Göteborgare i forumet som kan bidra med sin funny sheet?

Glenn?

1 gillning

Börja med att be Caroline korrekturläsa texten på förstasidan:

:grinning:

Kan Ikea och klarna så kan du. Välj nåt svenskklingande men helst utan umlaut.

Ekonorm (ekonomi+enorm+norm(al))
Slantar (slant+antar+tar (makten över))
Redo (redo, även engelskans gör om - gör rätt)
Reda (ordning och reda+reda ut oredan)

1 gillning

Kan hålla med om Spirecta ger också mig konstiga associationer. Jag tänker mer på någon typ av kosttillskott eller medicin. :see_no_evil:

Med det sagt så är namn på verksamheter inte helt lätt. Det tog mig 6-7 månader att komma på ett namn till min konfektyrverksamhet och ytterligare 2.5 år att komma på en slogan.

Jag kan klura lite kommande dagar, men ett par frågor!

1. Har Spirecta någon slogan?

2. Vad är verktygets syfte?

3. Vilken är målgruppen?

Hade jag inte haft kilovis med godis att göra denna vecka så hade jag studerat hemsidan, men den tiden finns inte just nu. :blush::abacus:

Jag har aldrig associerat med analer (är antagligen för sofistikerad för det?). Egentligen är väl namnet ganska bra, det för tankarna till spira, inspirera, “aspire” osv. Däremot följer det ett namnmönster som får mig att tänka på investmentbolag, vårdföretag eller skolkoncerner. Andas lite mycket “management” kanske.

2 gillningar