Jag hade tänkt starta eget och konsulta inom it inom en inte allt för lång framtid. Detta är nog inte den viktigaste frågan, men hur gör man egentligen med bolagets namn? Man kan ju göra det lätt för sig och köra Förnamm + efternamn konsult AB" eller något i den stilen såklart. Men bör man köra på något mer fyndigt? Hur jobbigt är det att byta namnet om man vill i framtiden? ![]()
Om du har egen firma heter den normalt ditt namn. Aktiebolag heter oftare något annat.
Du kan använda dit namn som senare så förkortar de me bara initialer sen…
Ta företaget Ericsson… Lars Magnus Ericsson vart LM Ericsson å nu Ericsson bara…
Annat exempel… IKEA Ingvar Kamprad Aktie Bolag…
Jag syftar egentligen på ett AB.
Ah det är ju ett sätt också.
Ballongpinne AB (?)
Balong på pinne AB
Är ofta inte så noga men kan säga det är roligt med jobbig stavning när säljare ringer
. Jag tog mina initialer med alla förnamn samt efternamn. Vissa hittar på något häftigt. Annars är förnamn efternamn i ort AB ganska vanligt.
Sen kan du registrera ett annat namn som du använder utåt om du tycker namnet på något sätt hämmar dig.
Njae. Nästan rätt.
Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd = IKEA ![]()
Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd
I Know Everything Already
Fast jag vet inte vad man kallar ett aktiebolag. Fast kanske framtidssäkra namnet hade jag gjort, kanske bättre vid eventuell försäljning av bolaget till någon som vill driva vidare?
Slog mig nu också att jag snart antagligen kommer byta efternamn också. ![]()
Fan oxå… Va lite för snabb… Tankevurpa…
För skojs skull frågade jag ChatGPT.
SkyNet IT Services blir nog bra. Företags mottot blir ett citat från Terminator filmerna. ![]()
Ballong Consult AB
Förslag: Uppblåst Konsult AB ![]()
Jag valde något personligt som företagsnamn på ena bolaget (Holdingbolag).
Det andra bolaget har en anknytning till ett annat bolag och ett affärsområde så namnet blev mer traditionellt som funkar bra i branschen.
Twitter lär väl vara ledigt efter Elons namnbyte ![]()
Shitter kanske? ![]()
Varför det?
Min personliga firma har ett generiskt namn och ingen koppling till mitt namn.
Upplevs säkert mer seriöst i många fall.
Det är min erfarenhet att det ser ut så. Erfarenheten kommer ifrån att ha jobbat i olika ekonomifunktioner i rätt många år och då stött på verifikationer från en mängd olika konsulter.
De automatgenererade bolagsnamnen tycker jag låter som skatteskygga lagerbolag köpta av en skum typ i en hotell-lobby på någon tropisk ö.
De andas också lite 90-tal när många ville heta något som var namngivet på samma sätt som Microsoft.
Jag jobbade ett tag i ett sånt IT-bolag som grundades på 90-talet. Vi blev ihopblandade med andra teknikbolag, post skickades fel, folk hade problem med att hitta hemsidan osv. Jag hade önskat att vi hade bytt namn till samma som vår produkt.
De företag som vill vara lite mer anonyma, t ex holdingbolag, kan istället ha lite nytta av ett automatgenererat namn.
Om man har ett väldigt vanligt personnamn så kan man istället passa på att vara extra fantasifull när man namnger bolaget.
Som enskild konsult så är ditt personnamn ditt starkaste varumärke. Förnamn + Efternamn AB kapitaliserar på företagets största tillgång - sin personal. Andra tar några bokstäver från förnamn och efternamn, och bildar ett nytt namn. Namn Namn blir “NaNa arkitekt AB”
Tänk på att du kommer behöva stava namnet i telefon när fakturor krånglar i något system (ofta).
Bolagsnamnet kan också vara ett tillfälle att matknadsföra sina unika tjänster. Om du t ex är den enda i Sverige vars bolag heter “Namn Namn AI-service AB” så kan det underlätta när man vill sälja tjänster kopplat till AI.