Starta ett AB och fastnar på Bolagsverkets hemsida

Hittar inte info om just detta (men mycket annat bra som kommer att komma till användning som aktiebolagsägare när jag nått dit) och tar tacksamt emot tips!
Ska just registrera ett AB-bolag för min konsultverksamhet (har nu enskild firma) som jag har parallellt med deltidsarbete som anställd.
Dock faller jag nu på att jag inte får till sifforna för lägsta resp högsta antalet styrelseledarmöter och lägsta resp högsta antalet styrelsesuppleanter.
Jag tänkte bara vara jag…

Tips om vilka siffor som skall stå där?
För ovanlighetens skull fann jag itne svaret på Google, men det kanv ara för att jag är lite trött i huvudet efter ett antal timmar med deklaration;)

Åsa

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/styrelseochverkstallandedirektoriaktiebolag.505.html

Om styrelsen har färre än tre styrelseledamöter ska det finnas minst en styrelsesuppleant.

Den minsta styrelsen som ett aktiebolag kan ha är en styrelse som består av:

• en styrelseledamot
  • en styrelsesuppleant.
6 gillningar

Nej det går inte i Sverige, minst en partner behöver du, vilket är rimligt ett AB ska ju inte veka för dig.

Ett jättetack för detta!!

Då fortsätter jag min registrering idag!
=)

Åsa

1 gillning

Vilka människor brukar folk skriva in i enmansföretag då? Sin mamma?..

Haha, ja, exakt så som jag gjort. :rofl::see_no_evil:

1 gillning

I mitt fall är hon död sedan länge så lite svårt :man_facepalming:
men vanligaste är såklart sin sambo eller man/fru

1 gillning

Revisorn borde vara ok om man har en och inte vill blanda in familjen.

Sambo, förälder, barn är nog de vanligaste man sätter som suppleant. De gör ju inget i företaget så länge man själv inte blir indisponibel. Skulle man dö brukar resultatet ändå vara att avveckla företaget.

1 gillning

Hej!

Pratade med Bolagsverket. Min pappa får vara styrelsesuppleant så funkar det. Behövde förstå hur man registrerade oss på den nya hemsidan och det löste sig med lite guidning. Tidigare fanns det två sätt att registrera; litet bolag och lite större. Nu gäller samma för alla.
:wink:

1 gillning