Namnge enskild firma

Jag har nu drivit min enskilda firma i ett par år, lantbruksfastighet med tillhörande arbeten runt omkring på orten.

Jag skulle vilja namnge firman, alltså inte ha mitt egna namn som firmanamn utan istället namnge det som gårdens namn. När jag läser om detta på bolagsverkets hemsida så fattar jag verkligen ingenting om hur man går tillväga.

Länk bolagsverket

Finns det någon här som kan guida mig hur jag gör, tänk guide för en femteklassare :slight_smile:

Varför inte bara starta AB?

Bolagsverkets hemsida kan vara lite klurig att förstå, men att byta namn på din enskilda firma är inte så svårt som det låter! Här är en enkel guide, steg för steg:
Steg 1: Bestäm dig för ett nytt namn (gårdens namn!)

• Det är superviktigt att namnet du väljer inte redan är upptaget av någon annan firma eller ett aktiebolag.
  • Tänk på att namnet ska kännas bra och beskriva det du gör (lantbruk, arbeten på orten).
  • Du kan kolla om namnet är ledigt genom att söka på Bolagsverkets hemsida (sökfunktionen är ganska bra även om resten är krångligt). Titta under “Sök företagsfakta” och skriv in namnet du funderar på. Om inget dyker upp är det en bra start!
    Steg 2: Dags att anmäla namnbytet!
  • Gå till Bolagsverkets hemsida.
  • Sök efter “Verksamt.se”. Det är en samlingssida för att starta och ändra företag. Det är här du ska vara!
  • Klicka på “Ändra företag” eller liknande.
  • Leta efter “Enskild firma” och sedan “Ändra namn”.
  • Du kommer antagligen behöva logga in med din e-legitimation (BankID). Det är som en digital namnteckning för att Bolagsverket ska veta att det är du som gör ändringen.
    Steg 3: Fyll i blanketten (fast digitalt!)
  • Nu kommer du till en blankett som du ska fylla i. Oroa dig inte, det är oftast färre fält än du tror.
  • De viktigaste fälten du behöver fylla i är:
    • Ditt personnummer/organisationsnummer: Detta identifierar dig och din nuvarande firma.
    • Ditt nuvarande firmanamn: Det namn du har idag.
    • Ditt nya firmanamn: Här skriver du in gårdens namn som du vill ha.
    • Din kontaktinformation: Så att Bolagsverket kan kontakta dig om det behövs.
      Steg 4: Skicka in och vänta!
  • När du har fyllt i allt, se till att dubbelkolla så att allt stämmer.
  • Klicka på “Skicka in” eller “Signera och skicka”.
  • Bolagsverket kommer nu att granska din ansökan. Det kan ta lite tid, några veckor kanske, så ha lite tålamod. Du kommer att få besked när namnet är registrerat.
    Viktigt att tänka på efter namnbytet:
  • Loggor och skyltar: Om du har loggor eller skyltar med ditt gamla namn, är det dags att uppdatera dem med det nya.
  • Fakturor och papper: Se till att du använder det nya namnet på alla dina fakturor, offerter och andra företagspapper.
  • Banken: Kontakta din bank och meddela dem om namnbytet. De kan behöva uppdatera sina uppgifter.
  • Hemsida/sociala medier: Om du har en hemsida eller profiler på sociala medier, ändra namnet där också.
    Det är faktiskt inte svårare än så! Om du stöter på problem på Verksamt.se kan du alltid ringa Bolagsverkets kundtjänst. De är vana vid att svara på frågor och kan guida dig om du kör fast. Lycka till med ditt nya firmanamn!
1 gillning

Gör ingen skillnad…

Dit egen namn är de som bolagsverket inte kan neka, men man kan lägga till före å efter namnet som man vill ha på firman, å sen minska sitt eget namn till typ initialer bara…

1 gillning

Fast det är ju inget krav på att ha mitt namn i företagsnamnet utan det är det som sker om man inte väljer ett annat firmanamn vid start av enskild firma.

Mkt krångligare när du har gård som räknas som näringsverksamhet redan i grunden. Det är inte frivilligt att deklarera NE om du bor på lantbruksfastighet, du kan alltid skriva 0 i deklarationen pga ingen verksamhet men NE ska rent förbaskat in till skatteverket OM man vill göra rätt.

1 gillning

Intressant, har ingen koll på lantbruk. Det enda jag själv är livrädd för med enskild firma är att man personligen är ansvarig för alla skulder och att alla avtal hålls, dvs leverantörer och kunder kan i teorin komma åt dina privata tillgångar i en tvist. Med ett AB kan man bara sätta det i konkurs, så länge man följt alla lagar och regler såklart.

Jag vill påminna om den nya principen på forumet, princip 8). Finns att läsa på forumreglerna.

Princip 8) Användning av AI-genererat innehåll - Forumet är en plats för personliga reflektioner och diskussioner. För att bevara detta värde vill vi begränsa användningen av AI-genererat innehåll. AI-text ska, precis som andra citat, markeras som citat. Använd citat-knappen eller > i början av raden.

De är inge krav, bara att egen namn kan inte nekas… Hittar man på namn som man vill ha så är de väldigt stor changs att de inte går igenom för de finns kanske redan eller liknande som kan förvecklas med…