Hej! Jag har för avsikt att starta ett aktiebolag för en sidoverksamhet (kommer fortfarande ha en anställning som huvudsyssla) och funderar på hur företaget ska namnges och hur verksamheten ska beskrivas. Jag ställer frågorna med hjälp av ett exempel som påminner om min situation.
Nisse vill starta ett företag som gör trädgårdskonsultationer hemma hos kunder. Han funderar på att låta företaget heta “Nisse trädgårdskonsult AB”. Samtidigt har han planer om att kunna bredda sin verksamhet med flera andra uppgifter. Han har planer på att ha gårdsförsäljning av sina hemodlade tomater, han vill föreläsa om olika buskar och kanske även skriva en bok om hur man sköter om sina äppelträd. I början kommer han dock helt fokusera på konsultverksamheten och det är fortfarande oklart vilka av de andra uppgifterna som kommer bli verklighet och vilka som förblir drömmar. Sannolikt kommer konsultverksamheten alltid vara företagets huvuduppgift.
Omsättningen i Nisses företag kommer vara ganska liten, vilket innebär att regelbundna ändringar i bolagsordningen (för 800 kr) är betydande utgifter som han helst vill undvika.
Fråga 1
Ska han skriva en verksamhetsbeskrivning som omfattar även framtida planer? Eller blir det tokigt om det står att företaget ska bedriva konsultverksamhet, försäljning och utbildningsverksamhet om han i praktiken kanske aldrig kommer göra annat än konsultuppdrag?
Fråga 2
Kan han formulera sig som att företaget kommer bedriva konsultverksamhet och även har för avsikt att bedriva försäljning och utbildning (alltså vara tydlig med att de är möjliga men inte säkra verksamhetsområden)? Måste han i så fall ändra beskrivningen den dagen som företaget faktisk bedriver försäljning och det inte längre bara är en avsikt?
Fråga 3
Kan företaget fortfarande heta Nisses trädgårdskonsult även om delar av företaget gör annat än konsultverksamhet? Är det viktigt att all verksamhet är förenlig med firmans namn? Eller räcker det att namnet beskriver kärnverksamheten?
Fråga 4
Om han skulle göra enstaka uppdrag inom en helt annan bransch, till exempel biltvättar, kan han fortfarande fakturera från sin firma eller är det på något sätt olagligt att göra något utanför den beskrivna verksamheten? Om biltvätt blir en stor del av verksamheten så förstår jag att han måste ändra men hur är det om han bara vill testa en annan verksamhet och skickar enstaka fakturor?