Starta eget konsultbolag, vad ska man kalla det?

Säkert så.
Men vad jag menade var att det inte behöver vara så - men som sagt var - “Pelle Johanssons Måleri” är säkert mer vanligt för en enskild firma. :slight_smile:

Håller med, de namnen jag fick kändes som något generiskt bolag från it bubblan. :nerd_face:

Har funderat på att plocka t ex initialerna från förnamn och efternamn och sen bara it services eller dylikt efter. Men kommer som sagt bytas efternamn vid giftemål om nåt år. Så jag vet inte, får brainstorma lite. Har ett vanligt svenne för och efternamn också, känns som det glöms lätt.

Ta vad som helst, jag tog något som jag gillade med lite symbolik i relaterat till vad man får när man köper min kompetens. (och det var alternativ fem, det är inte helt lätt att hitta på bolagsnamn som inte liknar något som redan finns alla gånger)

Ingen bryr sig om vad en enmans konsult firma som oftast går som underkonsult heter (så länge det inte är något stötande). Bolag (även stora) heter vad tusan som helst, det går bra det också. :rofl: Amazon, SpaceX, Apple, Kia, Sinch osv osv

1 gillning

Jag har ungefär lika mycket ångest som när man väljer namn på variabler. :rofl::joy:

4 gillningar

VAR1=… :wink:

Tycker du ska ta tillfället i akt och döpa det till något roligt. Tenderar att bli lite snackis och ge mer spridning då.

1 gillning

Svenssons IT-tjänster AB :stuck_out_tongue:

1 gillning

Du kan vara unik och döpa bolag som en viss herre gjort.
Om han kan kalla ett bolag för X så kan du väl ha ett bolag som heter
Z AB
Y AB
F AB
etc. :face_with_peeking_eye:

@Ballongpinne lycka till med uppstarten :slight_smile:

1 gillning

Man kan enkelt påvisa att hans bolag är minst 2x bättre genom att döpa det till XXX-DATA-Konsult AB

Var lite försiktig med för många X. Då kommer du in i en annan bransch :speak_no_evil:

Sen har du även ett ölmärke som heter XXXX :beer:

2 gillningar

X IT Services

Nice. Då kan du ju säga “Hej, jag ringer från exit services …” vid samtal :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Det är många som skapar ett nytt namn när de gifter sig nu. Många utgår från ett ortsnamn eller gårdsnamn som släkten har anknytning till för att skapa ett efternamn.

Du kanske kan göra på samma sätt för ditt bolag?

Johansson Bergtorp Datateknik AB,
Lilla Torp Ingenjörsbyrå AB

Hmm well orten jag bor på har ö i sig så blir sådär på engelska. :joy: Och det Nya efternamnet har också ö. :man_facepalming:

Om du inte har avsikt att anställa och växa så spelar namnet ingen som helst roll.

Som egenkonsult så kommer ingen ens fråga vad bolaget heter när du pratar med dem.
Går du som underkonsult så är det det andra bolaget du representerar och ditt bolags namn ska inte ens nämnas enligt mig.

3 gillningar

Kan inte annat än instämma. Ingen har frågat eller kommenterat mitt bolagsnamn som kort och gott är Förnamn Efternamn AB. Jag är frilansare och har ett kanske tur som har ett lite ovanligt efternamn.

2 gillningar

Instämmer med ovan, hade jag startat mitt bolag idag hade jag valt Förnamn Efternamn AB.

Eller så löper man linan ut och faktiskt döper företaget till “Förnamn Efternamn AB” :slight_smile:

1 gillning

Ja det ska nog gå bra om
man vill. Enligt Bolagsverket är Förnamn Efternamn ledigt som bolagsnamn.