Som jag tänker kommer du att presentera dig med ditt riktiga namn. Företagsnamnet är något som kommer att stå på fakturan, inget mer.
Om det inte finns anledning till annat så är det enklaste att ha ett namn på svenska. Välj något normalt med uppenbar betydelse, antingen med koppling till produkten eller till något annat ”logiskt”. Två sådana exempel kunde vara ”Kreativt skrivande AB” eller ”Frölunda friskvård AB”. Att försöka vara rolig med ”Sprängt med Bengt AB” verkar lite konstigt om det nu inte är ”roligheter” som råkar vara din selling point.
Ett namn som jag tyckte var lite fyndigt var Aktiebolaget Strakt dvs ABStrakt. Men det har gått inflation i ordvitsar. Om jag hette Kalle Pettersson och var managementkonsult så hade jag nog övervägt företagsnamnet “Petterson Management” utan att inkludera AB i själva namnet, första delen är namnet, andra delen är vad man gör. Konsult är ju bara en form utan att det säger något om aktiviteten, därför är det fel att påstå att konsult skulle vara ett yrke när det är en form som inte säger nåt om vad man jobbar med. Förresten varför säger vissa “bolag” om ett företag, i ekonomisk litteratur används nästan alltid ordet företag.
Mitt bolagsnamn verkar vara totalförbjudet det med, då jag har ã i namnet vilket inte verkar vara ett tillåtet tecken, men det blev godkänt trots allt. Kanske är ã en variant på den svenska bokstaven a, men det borde vara totalförbjudet om man läser reglerna att svenska alfabetet är det enda tillåtna.