Deklarationen kommer då under nästa vecka och utbetalning sker redan innan påsk om du inte gör några ändringar.
Notera att det går bra med vilken digital brevlåda som helst.
Till exempel Min myndighetspost om du inte vill att ett privat företag ska få all din post enbart för att du ska få deklarationen lite tidigare.
Varning för att om du har en digital brevlåda så måste du hålla koll på den. Plötsligt kan du få andra viktiga meddelanden dit. I vissa tjänster hamnar även fakturor och liknande.
Är den här tråden skapad av någon som jobbar på Kivra?
Jag föredrar att få min post fysiskt, men som någon annan skriver finns också Min myndighetspost. Det finns väl ytterligare företag som har digitala brevlådor?
Ändrat titeln glömde helt att det fanns andra tjänster.
Ja, helt värdelöst. Agria envisas med att skicka försäkringsfakturan för vår hund den vägen.
Jag älskar digital brevlåda, avskyr den gamla brevlådan, går och tömmer den på ointressant reklam flera gånger i veckan+att vissa gamla förlegade instanser envisas med att skicka snigelpost
Kommer din brevbärare varje vecka?
Jag föredrar digital brevlåda, allt samlat på ett ställe så att man kan gå tillbaka och se gamla brev/räkningar och dessutom bra för miljön.
Föredrar gammal postväg bara för att…
Går väl och säga samma om en fysisk? När min fru var ute på resa över jul glömde jag tömma den på två veckor, för det är inte jag som normalt gör det.
Jag får inget i den vanliga brevlådan som jag inte skulle kunna få digitalt.
Räkningarna får man väl annars via e-faktura?
Faktiskt kör jag de flesta via autogiro; då får man sitt räkningsunderlag i Kivra. Men ett par har jag på e-faktura, absolut.
Vi har Länsförsäkringar som bank, alla försäkringar vi har där utom bilen går till banken som e-faktura men bilen hamnar i Kivra. Förstår ju att jag kan lösa detta, men helt ologiskt känns det
Edit, älskar dock kvittofunktionen i Kivra.
För att inte tala om säkerhet. Jag vill inte ge random folk enkel möjlighet att läsa viktiga papper.
Eller hur. Plundra brevlådan är simpelt och ställer till det rejält. Och om någon hittar på något får jag notifiering direkt i Kivra istället för att vänta på att snigelpost informerar mig om att mina tillgångar är borta. Eller om jag är ute och reser.
Har bara gott att säga om digital post. Slipper dessutom pärmar med oviktigheter skräpandes.
Istället ger du random företag möjlighet till data-mining och automatiserad analys av dina viktiga ”papper”…
Ska man ha digital brevlåda verkar väl Billo bra. Då kan man välja vilken post / vilka företag man ska få brev från. Kivra har jag förstått det som att alla kommer till Kivra om du väl skaffat ett konto där.
Kör minmyndighetspost som staten står bakom så får man bara post från myndigheter den vägen, privata aktörer vill jag inte ge kontroll över min post och vill kunna styra privata aktörer var/hur de kontaktar mig.
Får man välja mellan att ge bedragare låneansökan i brevlådan eller låta Kivra se att jag har en hemförsäkring så tycker jag valet är lätt. Finns GDPR också om man är orolig för alla giriga kapitalister.