Miljö växthuseffekten

Hur kan en spara eller investera utan att bidra till dålig miljö eller växthusrffekten? Vad kan en få för avkastning då? Och är det seriöst? Att investera i trädplantering är en av många ickeseriösa investeringar.

Det mest effektiva enligt min egen mening är att investera brett och passivt i icke-hållbara/vanliga indexfonder och skänka en del av vinsten till effektiv välgörenhet.

Detta eftersom alternativet, hållbarhetsfonder, mest är en marknadsförings-gimmik för att kunna ta ut en högre avgift. Det finns inget, eller väldigt svagt, stöd för att det faktiskt får företag att bli mer hållbara. Plus att man får räkna med ytterligare lägre avkastning pga att man “hedgar” bort en risk.

Jag ger hellre pengarna till välgörenhet än till fondförvaltare.

Obs: Ursäkta mitt dissande av ESG-fonder men jag brydde mig tydligen lite mer än jag trodde :grin:

1 gillning

Finns flera bra globala indexfonder med visst hållbarhetsfokus. Men det är nog svårt att hitta en fond som bara satsar på helgröna företag.

Jag kör bland annat LF global, är de miljövänliga, nja, men de har ESG märkning, som även väger in andra värden.

Men det verkar som flera och fler fonder blir ESG, så kanske så får alla det snart per automatik när man köper en global indexfond.

Men att stötta välgörenhet och investera åt det grönare hållet gör jag i alla fall.

Kör även en del i Lysa hållbar.

1 gillning

Haters gonna hate. Oavesett vad du investerar i kan någon cyniker alltid hitta en parameter de kan kalla “dålig” för miljön på ett eller annat sätt.

Med det sagt finns det såklart företag och fonder som är lite bättre på vissa sätt. Men inget perfekt som inte alls bidrar till dålig miljö eller växthuseffekten på något sätt.

Det gäller f.ö. världen och inte bara finansvärlden.