Jag närmar mig pension som ligger 3 till 5 år bort, mest beroende på hur kul jag har på jobbet.
Min prognos för pension ser bra ut och min plan är ett livslångt uttag som ser ut att ge drygt 80% av min slutlön.
Min tjänstepension ligger till två tredjedelar i trad och en tredjedel i fond.
Delen som ligger i fond ska nu gradvis glida över från 100% aktier till räntebärande papper med lägre risk.
Men jag anser mig ha råd att bära denna risk även som pensionär. Om börsen tappar 30% ett år skulle min tjänstepension minska med 10% och min totala pension med 6%.
Det här vore iofs inte så kul men jag har marginal att bära den minskningen några år och sedan lär väl börsen återhämta sig.
Jag är inte beroende av att få ut 100% av den prognosticerade pensionen. Varför ska jag då inte kunna ha en tredjedel av tjänsrepensionen i aktier?
Jag är snart i samma sits och jag tycker 30% aktier är ganska lite, du kommer ju förhoppningsvis att ta ut pension under många år och då vill man ju att det fortsätter växa.
Jag följer AP7 SÅFA modellen även i mitt tjänstepension, som förenklad går ut på att man höjer räntedelen med 3% per år från 55 års ålder. Då har man alltså 60% aktier vid pensionering och är först ner på 30% vid 75. Där slutar man minska aktiedelen.