Att ta steget, Kan jag lita på "min pension.se"?

Jag är 57 år och upplever mig, realistiskt sett, knappast särskilt anställningsbar i dagens arbetsmarknad. Min arbetsgivare har erbjudit en ganska medioker exit på nio månader, vilket gör att jag försöker tänka igenom situationen ordentligt innan jag fattar beslut.

Jag har tillgång till TRR och en inkomstförsäkring, vilket möjligen kan förlänga min ekonomiska landningsbana ytterligare ungefär ett år.

Samtidigt har jag en ganska tydlig bild av vilken nivå jag behöver för att leva en slags FIR(E)-tillvaro. Även om E är ett minne blott. Prognosen på MinPension tycks faktiskt stödja det – ungefär 50 000 kronor i bruttopension från 60 års ålder och cirka 20 år framåt.

Min fråga är därför:
Hur tillförlitlig är prognosen på MinPension egentligen när man står inför så här stora beslut? Finns det bättre verktyg eller metoder för att kontrollräkna den typen av scenario?

Det känns trots allt som ganska avgörande beslut att ta.

2 gillningar

Jag är egentligen för ung för att ge råd här, bättre om någon som redan gått i pension och kan jämföra hoppar in. Men eftetsom jag laborerat en del med minpension kan jag säga att det åtminstone är väldigt viktigt att du ställer in den på sluta jobba när du kommer sluta, annars fortsätter den räkna med pensionsinbetalningar.

Sen beror det så klart mycket på hur du har eventuella tjänstepensioner i fond samt PPM placerat. Den räknar med hyfsat blygsam avkastning där. Det kanske snarare är så att du bör minska din faktiska risk i fonder om du inte redan gjort det nu när pensionen plötsligt kom mycket närmare.

3 gillningar

Ju äldre du är destå tillförlitligare blir prognosen, då förhållandet mellan redan intjänad och framtida intjäning av pension ökar ju närmare pensionsålder man är.

Borde du som 57-åring inte kunna ha 12 månaders uppsägningstid tack vare 55/10-årsregeln ? (55-åring med 10 års anställning)

3 gillningar

Ja, den är tillförlitlig. Om något så är den konservativ då den gör försiktiga antaganden i avkastning på fonderat pensionskapital, samt presenterar dessutom alla siffror reallönejusterat. Min egen variant av minpension som jag implementerat baserat på samma statistiska modeller och pensionsregler ger i princip exakt samma siffror.

5 gillningar

Det var ingen dålig pension. Femskift i industrin direkt efter nian? Vd-lön?

4 gillningar