Hur tillförlitlig är pensionsprognosen på minpension?

Hur pass tillförlitlig bedömer du pensionsprognosen på minpension är? Vilka parametrar gällande löneutveckling och inflation rekommenderar du?

Om man arbetar inom en sektor med hög efterfrågan, t.ex. konsult inom IT i storstadsområde. Är det ett argument för att höja upp löneutvecklingsparametern? (40 år, 65k/mån)

Meddelande från moderatorn
Bryter ut ett antal frågor från vår frågetråd till @Kollis eftersom första delen i intervjun nu är publicerad. Så här tänker jag att vi även kan ha diskussion på det specifika ämnet. :+1: //Jan

2 gillningar

Vi tog upp frågan med @kollis och vi konstaterade att vi båda upplevde att prognoserna som minpension.se gör är bra. De följer den standard för pensionsprognoser som Pensionsmyndigheten har bestämt. Det man får ha koll på är att alla ens pensioner tas med i beräkningen. Nu har minpension.se samarbete med de flesta aktörer, men om man har specialfall som t.ex. utländsk pension så tas de sällan med.

Sedan missar många att 2.1 % är räknat som real avkastning, det vill säga efter inflation, så det motsvarar egentligen 4.1 procent per år. Det ligger ju i paritet även med de prognoser som andra aktörer, som t.ex. Credit Suisse gjorde för framtida avkastning.

Sedan när det gäller pension är det ju alltid bättre att vara på den säkra sidan och räkna med 4 % och få 5 % än tvärtom. Att ha fel i negativ riktning kan ju ge allvarliga konsekvenser för ens pension.

När det gäller frågan om löneutvecklingsparametern, ja så kan man göra om man vill, men det är ändå som så att efter ca 46 000 kr ökar inte avsättningen till den allmänna pensionen. Sedan tenderar även de flesta löner - även för riktiga höginkomsttagare plana ut någonstans runt 80 000 kr i månaden i Sverige.

Det borde vara skillnad om jag har det i traditionel pension jämfört med fond försäkring 100% aktie indexfond i 25 år till!?

1 gillning

Absolut. Vet dock inte riktigt hur den tar hänsyn till tradliv i kalkylen. :thinking:

1 gillning

Det borde göra skillnad att ha 50 eller 100% aktier i 25 år till. Det är också skillnad om man har 10 år eller 40år till pensionen. Att räkna 2,1% på tradliv är fullt rimligt och lagom låg risk långsiktigt.:+1:

Tycker det är svårt att räkna med mer än 4-5 procent realt de kommande 10-20 åren. Eller tror du att man kan förvänta sig mer?

Jag förväntar mig alltid mer men kommer vara nöjd hur än det blir. Själv kommer jag ha en stor del i aktier även när jag går i pension. Det är ändå 23 år kvar till pensionen och sedan ska man leva 20 år till. Man plockar inte hela pensionen på en gång. Samtidigt med automatisk månadssparande blir det riktigt fint . Själv brukar jag inte räkna på nåt då jag tycker inte att det är lätt räknat på 20 -30 årssikt hur aktie index ska utväcklas. Ingen i världen kan räkna på det just nu.:+1:

Prognosen beräknas bara på fondförsäkringarna. Om du väljer tabellformat och ändrar avkastningen så ser du vilka försäkringar som ändras.

1 gillning