Psykbryt, la över Tjänstepensionen på 100 procent räntor!

Ska gå i pension om 3 mån. 64 år. Tar tjänstepension på 10 år och får enl prognos ut så pensionen gör att min budget går ihop precis. Har ca 700 tkr på sparkonto o fonder.
Idag fick jag ett psykbryt på de blodröda börssiffrorna och akutbytte allt från SEB pensionsfond till kort räntefond och dynamisk räntefond, allt SEB. Har tidigare bytt till räntor från global index.

Har jag tänkt rätt när jag e så nära pension? Är så läskigt att se hur prognosen minskar på minpension! Redan minskat 1000 tkr i månaden vilket är mkt pengar när man får ut runt 20 000!

Känner mig som en fegis!

4 gillningar

Hej,

Låter som en sen reaktion som sedan blivit en överkorrigering. Försvarbart att växla över till ränta men 100% låter för mycket.

Hade en liknande tråd förra veckan SNS hade med en bra länk.

2 gillningar

OM man är nära eller redan i pension OCH är lagom tillräckligt nöjd med att bara inflationsskydda den pension man har baserat på nuvarande aktiemarknad etc OCH har en livssituation där man anser att dom närmaste 5-10 åren är klart viktigast baserat på intressen, partnern mm
Då tycker inte jag det är något feltänk alls att växla ner risk kraftfullt som läget ser ut nu speciellt.

1 gillning