Hej, jag har två år kvar till pension och skulle vilja göra mitt pensionssparande så riskfritt som möjligt. Jag är helt rudis på placeringar och ekonomi.
Jag bad mitt pensionsbolag att sälja alla fonder och förvara pengarna på bankkonto istället men tydligen måste det vara en fond.
Är det någon som har ett bra tips på en placering hos ett pensionsbolag med så låg risk som det överhuvudtaget går. Jag är nöjd med 0 % avkastning.
Helt riskfritt är nog inte att rekommendera så tar emot att hänvisa till korta räntefonder. Skulle rekommendera dig att prata med någon kunnig om detta så du får ett bra defensivt val.
Exempel på räntefond med låg risk är;
PPM: Amf räntefond kort
Förmodligen bättre val som inte helt äts upp av inflation;
En räntefond är ett klokt val om du ska använda pengarna inom ett par år.
AMF Räntefond Kort är i stort sett som ett sparkonto.
Storebrand Obligation har något högre risk. Och bör hållas minst 2 år.
En 50/50 mellan ovan kanske?
Ska du däremot ta ut lite av pengarna men inte allt om några år. Så kan en portfölj med 60% aktier och 40% räntefonder vara ett bra val, lite som en stay rich portfölj. Där man kan livnära sig på 4% avkastning.
Tänk på att du mycket troligt har 20 år som pensionär framför dig. I snitt är då din placeringshorisont ca 10 år.
Det kommer förmodligen att svänga en del på våra börser ett tag.
Men du ska även kunna sova gott på nätterna också så det gäller att hitta en bra mix. Riskfritt innebär sparkonto.
Ska du ha ut absolut alla pengar på första pensionsdagen?
Annars har en 67 åring idag en förväntad livslängd på strax över 80 år för män och 84 för kvinnor.
Det sagt, en mixfond med absoluta majoritet i korta räntor är nog rimligaste placeringen då. Finns fortsatt rätt hög risk för negativ avkastning med rådande inflationsläge om absolut allt ligger i korta fonder men rimligen den mest defensiva portfölj du kan få till givet situationen med pension.
Hur man rimligen bör tänka beror på egen sits.
Dom som säger att man troligen har många år att leva som pensionär har rätt men det är många saker som bör vägas in.
Vissa har inga släktingar man prioriterar att lämna framtida arv till. Dvs “die with zero” är helt ok. “Sista skjortan har inga fickor” osv . Har bekanta som har det läget. Har rejäla tillgångar och kommer inte hinna förbruka dom… HELT riskfria placeringar känns bra nog.
Många vi känner drar ner på sina levnadskostnader rejält efter ca 75.
Ofta pga egna krämpor eller krämpor hos partnern eller bara att dom känner att dom vill ta det lugnare. Mer regel än undantag.
Man kan då argumentera för att 10 första åren som pensionär är den tid då man vill vara helt säker på en extra bra pension. Därefter är det ofta mindre krav på det.
Man har dessutom haft tid på sig att anpassa sig med kanske ett mindre arbetskrävande ofta billigare boende etc. Eller har sådan downsizing som valbar om det skulle behövas i alla fall.
Det betyder att en rejäl succesiv riskminskning runt pensioneringen med en riskprofil som kanske medför att exempelvis en halvering av aktiemarknadens värde några år maximalt skulle sänka din pension med säg 15 % kanske skulle kännas bra. Då blir 70/30 en rimlig fördelning med max 30 % på aktiemarkanden.
Man skall inte glömma att sån rejäla dykningar skedde så sent som ca år 2000 och år 2008 . Det gick upp snabbt igen men det var nog lite tur. Det skulle kunnat ta flertal år. Inte kul om man just gått i pension och har för hög andel på aktiemarknaden.
Dessutom med dagens regler finns ett rejält skyddsnät om man skulle få slut på tjänstepensionspengar efter säg 10 år. Om man dessutom använt upp ev sparpengar kan man få en hel del behövsprövade tillägg som höjer upp levnadsnivån till same same som medelpensionären.