Nackdel att spara hos ha Handelsbanken?

Hej! Precis som rubriken lyder undrar jag helt enkelt om jag begår ett misstag om jag sparar på ett isk konto hos Handelsbanken kontra exempelvis Avanza. Är det olika kostnader? Varierar utbudet?

Tack på förhand!

De har billiga indexfonder och så länge de inte tar ut en avgift för isk / kf är det nog reko att spara där. Förvisso kostar deras global indexfond 0,40% vilket är rätt dyrt jämfört med den gyllene standard som bör ligga mellan 0,20-0,30% men får du mervärde av dem genom att du sparar där?

Jag har ISK hos en stor bank men jag har jämfört fonders kostnader. Vissa fonder (mesta är aktivt förvaltade fonder) är den stora banken billigare, vissa fonder är dyrare men kostnad skillnad är lite. t.ex. Spiltan aktiefond investermentbolag, banken kostnader 0,251%, Avanza kostnader 0,26%.

Ja, hoppas att de ser värdet av mig som kund. Är väldigt grön på området och är tacksam för svaren. Kommer fortsätta på HB nu till en början iaf :slight_smile:

Handelsbankens Globalfond är dyrare än Avanza’s, men gör inte bättre ifrån sig.

Jag har sparande hos både Avanza (pension) och månadssparande hos Handelsbanken. Har försökt efterlikna Avanzas geografiska och branschandelar i Handelsbanken vilket ger hos Avanza 0,22% och hos Handelsbanken 0,33% i förvaltningsavgift. För transaktionsavifterna är skillnaden minimal.

Det som det skapar dock är ett förhandlingsutrymme när det gäller bolån, jag lyckades sänka mina ränta på bolånet från 1,24 till 1,09. Så länge mitt sparande inte överstiger mitt lån tjänar jag på den dealen.

Det ser ut Handelsbanken har begränsad fondutbud. Kan man köpa andra fondbolags fonder hos Handelsbanken? t.ex. Länsförsäkringar index fond??

Jag har ingen erfarenhet av Handelsbanken, men jag ser det som Avanzas stora fördel att de har ett väldigt stort utbud av fonder, samt en väldigt användarvänlig sida. När jag hade mitt sparande hos SEB (ett antal år sedan, så det kan ha ändrats nu) var det väldigt svårt att få fram någon data över hur en fond hade gått, något som går på några sekunder på Avanza.

Courtaget kan man också titta på, det skilde sig mycket tidigare, men det är möjligt att storbankerna har sänkt det nu.

SEB hade jag förut. Ingenting var bra men en sak var OK. Jag deltog i några bolags IPO och fick lite vinst under den tiden.

Nu när Handelsbanken har courtage i närheten av Avanzas nivåer kanske det rentav kan vara lönsamt att spara där givet att du har ett bolån i samma bank? Någon som har uppfattning om hur stort innehav man bör ha för att räntan ska sjunka?

Handelsbanken har klart bäst fondutbud av storbankerna, de har Länsförsäkringar Global index, SPP-fonder etc, Dessutom är courtaget på 0,09 procent. Sparar där och kompletterar med Avanza och det fungerar väldigt fint och billigt.

1 gillning

Jag har Handelsbanken och har haft turen att mina föräldrar placerat pengar till mig i deras egna fonder sedan jag var barnsben. Nu har jag blivit myndig och insett att sparande är kul. Dock är jag nybörjare och funderar på ifall jag kan spara i andra fonder än HHs egna fonder, t.ex.“Spiltan Aktiefond Investmentbolag” genom Handelsbanken?

Tack på förhand!

Om man bara ska spara på ISK så tar ju Avanza ingen speciell avgift för att man ska starta upp kontot där och det är väldigt smidigt. På Handelsbanken ska man skriva på papper och skicka in med brev alternativt fylla i allt på banken direkt och sedan även ha ett personligt möte. Dessutom så måste man betala 25 kr i månaden för att ha sparande hos dem annars kunde man inte ha ISK-konto där fick jag besked om idag.

2 gillningar