Hej
Är det någon skillnad på att ha Isk i Handelsbanken eller Avanza? Förutom visst fondutbud
Barnen har sina Isk konto i Handelsbanken, men är det bättre att flytta deras Isk till ex Avanza?
För att inte låsa dem för mycket i framtiden.
Tänker på att det kan vara smidigare för dem när de väl ska låna pengar till hus.
Då är de inte så ”låsta” vid just den banken de har sitt Isk konto på.
Vid affärer på mer än 3 600 kr är alltså Handelsbanken billigare jämfört med Avanzas courtageklass Mini vid handel på Stockholmsbörsen (förutsatt att totalt sparande hos Avanza är ≥ 50 000 kr). Avanza har dock en mer komplicerad prislista med olika courtageklasser. De blir billigare igen vid affärer på ≥ 76 667 kr (courtageklass Medium).
Handelsbankens internetbank är hopplös att handla fonder på, man får ömma fingertoppar av alla tryckningar på koddosan eller bankid. Ska man köpa en fond man inte handlat tidigare med så är det minst två signeringar efter inloggningen, helt hopplöst.
Jag har både handelsbanken samt Avanza och jag gör allt mitt investerande (Utöver det som är på lysa) genom Avanza. Handelsbankens GUI ser ut som den är gjord på tidigt 90-tal och inte särskilt användarvänlig. Avanzas interface är oerhört smidigt och självförklarande. Rekommenderar det starkt.