Hej,
Jag behöver hjälp av någon som vet hur man ska deklarera sitt utländska kapital rätt när man bor i Norge.
Jag är en svensk medborgare som bor, jobbar och skattar i Norge sen 7 år tillbaka. I november 2018 började jag investera på Svenska Nordnet. En kompis tipsade mig om att öppna ett KF-konto som blir schablonskattad eftersom det inte är möjligt att öppna ett ISK-konto som utlandsboende. Jag har inte dokumenterat mitt kapital som jag har på svenska Nordnet i den norska “selvangivelsen” (norsk deklaration) sen jag började månadsspara och investera på KF-kontot.
Inser nu att jag troligen missförstått hur man gör detta riktigt…
Jag har sen 2018 öppnat totalt tre KF-konton,
• Ett konto för månadssparande i indeksfonder (“pengamaskin”)
• Ett konto för lek och högrisk.
• Ett konto där jag tänkte exprimentera med råvaror, men det blev bara Eriks silver bullet här.
Jag har gjort en ombalansering av “pengamaskinen” i oktober 2020, då sålde jag av för 74 943,- och återinvesterade dem på nytt i samma fonder. Jag har också sålt en del som jag har flyttat mellan mina konton i min Nordnetdepå och återinvesterat. Jag har inte flyttat något kapital från Nordnetdepån.
Är det någon här som vet hur man i min situation deklarerar kapital i utlandet på rätt sätt i Norska selvangivelsen?