Nordnet eller Lysa? Enstaka aktier?

Hej alla från a new cookie :grinning_face:

Bott i Sverige några år och fått tips om RT som en bra start att rådgöra om allt som har med sparande att göra. :blush:

Två frågor har jag:

1. Jag har sparat i Nordnet i två år men nu pga alla rörelser på börsen står inför ett dilemma: sälja min nuvarande portföl (60/40 split: Storeband global all countries A, Swedbank Robur Realränta A + AMF Räntefond Mix) och flytta pengarna över till ISK på Lysa och köra samma fördelning. Motivering: Lysa har större exponering mot Sverige (nu när globala marknader skakar) samt Lysa har också en större exponering till olika företag (7000 vs. Storebrans 2000)…Vad tycker Ni?? Resonerar jag smart här eller agerar i panik?

2. Har ca. 1MSEK på bankkontot men är osäker vad jag ska investera i? Vacklar mellan att köpa enstaka aktier eller investera de i Lysa 100% aktiefond. Vad skulle ni göra? Mest lutar jag åt att köpa aktier och då framförallt syftar jag på Volvo B, Peab, Swedbank, Nordea, Gränges, Ambea, Lundin Gold och Saab…?

Vad tycker ni? Skulle ni ta bort några från listan eller ta med några andra? :slightly_smiling_face: Jag vill framförallt välja de “säkra” korten och inte riskera allt för mycket.

Tack!

Här är något att börja med:

2 gillningar

Hej och välkommen hit!

Jag skulle inte klassa Lundin Gold och SAAB som säkra kort direkt… :slight_smile:

Jag äger de tre första du räknar upp och det har varit en bra resa. Kan bara hoppas att den fortsätter!

Tack, men i och med att jag redan är investerad på börsen skulle jag uppskatta om du kunde vara mer konkret och svara på mina 2 frågor. :blush: Vad skulle du göra om du var i min sits? Sälja portföljen på Nordent och flytta till Lysa…? Köpa aktier….? Vilka? :slightly_smiling_face:

Tack! Kan inte du också svara på den första frågan…….sälja portföljen på Nordnet och flytta sparandet till Lysa 60/40 istället? :blush:

Också, vad tycker du om Storebrand Global index fond??

Jag tycker med du ska kika på länken Axr delade.

Du behöver troligen få lite mer koll, då vi på forumet inte ska ta investeringsbeslut åt dig.

Det är bara du som kan avgöra din tolerans för volatilitet, sparhorisont, sparmål, plats i livet och din personlighet.

Att hitta sin portfölj bör ta lite tid och att ta en främlings investeringsråd utan att själv ha lite koll, är dömt att misslyckas.

5 gillningar

Hej Melwa

Tack, jag förstår. Å andra sidan är det också sant att RT är ett forum där man kommer för att ställa frågor och får svar utan att man ska känna sig “pressad” om att ge ett “bra” svar. Bara en gissning, ärligt råd, egen erfarenhet…. räcker för min del. :blush: Så låt mig omformulera frågan så här: tycker du att Storebrand Global index fond är ett sämre val än Lysa 100% aktier?

Jag hade inte valt någon av dessa. Så kan inte svara.

De kan vara rätt, eller fel, det vet bara du.

För mig tog det 6+ månader att landa i en strategi som passade just mig. Det är ett ögonblick, om man ser till min sparhorisont på 25+ år.

Så mitt råd att du själv skaffar lite koll kvarstår.

1 gillning