Ah, säg något mer så löser jag det. Jag har försökt köra på standardinställningen så mycket som möjligt.
Jag kan trycka F12 senare om jag är på datorn, och föreslå ny färg på en css-klass, om det hjälper?
Eg är det black eller #000000 jag önskar på bakgrunden, på den del av sajten som inte är i rutor som behöver färgas i bakgrunden för att sticka ut från resten. T ex bakgrunden på det vi skriver i inläggen borde vara black.
Gör du denna ändring bör du nog ändra topp-baren från black till någon gråare nyans, så baren fortfarande går att skilja.
Dvs ändra de här två bakgrundsfärgerna.
Njae säger jag. Energibesparingen mellan #000000 och #121212 är inte mer än 0,3%. Har spenderat lite tid på att undersöka det och den stora vinsten är att överhuvudtaget inte köra helt vit bakgrund. Det är en batterislukande färg.
En viktig faktor är att helt vit eller helt svart färg inte är bra för våra ögon. Det är också varför många “dark modes” nu för tiden också gått bort från en svartvit-skala till färgskala med mörkare toner istället. Detta är bättre för kontrast, för vår ögonhälsa, för energiförbrukningen och i förlängningen klimatet.
Här är också ett radikalt experiment med iPhone X och dess LED-skärm.
Mmm, mer att det är fult när pixlarna är tända, men när de är helt döda smälter de in i glaset/ramen fint. I stället för att ljuset kommer från skärmen, så är det bara ljus från omgivningen som visar ytan. Det känns mer som att läsa på glossy magazine paper än på en elektronisk skärm.
iPhones inbyggda appar är bra på att använda helt avstängd bakgrund, och det blir stor skillnad i känslan (men bara med OLED)
Det går inte att säga ”helt vit” eller ”helt svart” när det gäller skärm eller annat, för det är ju i kontrast/relation till allt annat i omgivningen. För starkt ljus rakt i ögonen kan förstås vara obehagligt, men det justerar man med skärmens ljusstyrka, snarare än att övertyga någon designer att byta hex på vit text.
Jag har nu tittat i css:en, och jag tror det relevanta är här:

Jag ändrade secondary till: #000
och header_background till: #0a2735
Detta ger en helsvart bakgrund och en lite tydligare skillnad på bakgrunden på header-baren (men den kan kanske också stanna på #111 som den var default om du föredrar det).
Hänger detta ihop på något sätt med notifications? 20 gamla notifications dök upp idag, tom “välkommen till forumet” …
Ja, du kan ta ”avfärda alla” notiser av en typ