Ny portfölj

Hej!

Har startat en ny aktieportfölj jämte tidigare portfölj och månadssparande i fonder. Detta blir med andra ord min 3:e portfölj.
Denna sker även på en ny plattform(Avanza).
Min fundering är hur mycket bör man investera i en aktie för att inte courtage avgiften och andra avgifter skall “äta” upp för mycket av kakan.
I mitt fondsparande sätter jag av 3000:- i månaden, det optimala för mig är att avsätta 2000:- för aktieköp per månad, men är det för lite pengar att investera?

Har du mindre än 50 000 hos avanza kan du välja courtageklass “start” och då betalar du 0 i courtage.

Har du mer kan du välja “mini” och då betalar du 0,25% och minst 1 krona på svenska börsen. Brytpunkten går alltså vid bara 400 kronor :slight_smile:

mvh

Lekonomi

https://lekonomi.blogspot.com/

Hej Anders!

Om du håller dig till Stockholmsbörsen så betalar du nästan inget courtage alls.
Men minst betalar du 1kr, så du kan köpa en aktie i ett bolag för 1kr om den kostar 400kr eller mindre, sedan börjar det kosta en krona till. Detta är då räknat med Courtageklass Mini, du har även som nämnt ovan en Courtageklass som heter Start, med den handlar du gratis på Stockholmsbörsen.

Så om du skulle köpa aktier på Stockholmsbörsen för 3000kr i månaden i en aktie, skulle det kosta dig ca 8kr.

Så inga problem med den summan!

Däremot om du går ned på mindre listor så kostar det oftast minst 19kr, så håll koll!