Nya lagförslaget om bundna bolån

I det nya lagförslaget som skulle gälla från 1 juli om att du ska kunna byta bank fast du har bundet bolån utan att behöva ersätta nuvarande bank med en “ränteskillnadsersättning”.
Jag hittar inget i artiklar om det vad som händer om du har ett bundet bolån och sedan säljer din bostad. Ex. Om du har 5 år bundet och säljer efter 3 år. Då kan just nu banken begära en ränteskillnadsersättning för de två sista åren. Men kommer det också försvinna då?

Om du läser hela förslaget en gång till så kommer du se att ränteskillnadsersättningen aldrig kommer försvinna.
Det som händer är att man kommer räkna på en ”standardränta” från när lånet bands samt en ”standardränta” när lånets löptid går ut. Så det är oberoende av din faktiska bundna ränta, till skillnad från idag. Samt att det bara kommer gälla nya bundna lån efter 1a juli

Jag läste lagförslaget igen och hittade vad jag sökte.

Det beror på om man vill se till bankens eller konsumentens intresse :slight_smile:
Det fungerar ju så idag om du ex. binder elavtal exempelvis. De förfaller ändå när ägaren av bostaden byts.

Som jag förstår det i lagförslaget så försvinner deras möjlighet att ta ut en extra ersättning för att det bryts i förhand. Dock så kommer man fortfarande få betala en form av ersättning för den tid som är kvar på lånet baserat på en schablon-ränta-isch. Lagförslags-texter är lite luddiga ibland :stuck_out_tongue:

1 gillning

Ränteskilnadsersättningen räknas ut på ett nytt sätt. Det ska baseras på bankens kostnader för att bryta lånet och inte framtida “vinster”.

Konceptuellt tycker jag nya reglerna ger ett tak för de med sämre marginaler.
Men det inför också ett golv som tar bort gratis lumchen för oss som “gått före” nu när räntan går ner.

1 gillning