Nybörjare som vill bygga en utdelningsportfölj - fråga om direktavkastning

Hej!
Jag är ny här på Rikatillsammans och tänkte ställa en nybörjarfråga om utdelning och direktavkastning. Jag har bestämt mig för att bygga en utdelningsportfölj för att på lång sikt kunna dryga ut pensionen. Sparhorisonten kommer vara på drygt 30 år och tanken är att återinvestera utdelningen under tiden. Jag har lyssnat på några poddar på ämnet och investeringsstrategin faller mig i smaken. Har även börjat lyssna på Marcus Hernhag och har precis börjat läsa hans bok “Den enkla vägen att bli rik på aktieutdelning”.
Det är dock en sak jag inte riktigt förstår och skulle vilja fråga. I bokens inledning tas Atlas Copco upp som exempel i samband med att Hernhag trycker på att utdelningsutveckling ofta är mer förutsägbar än vinstutveckling. Bolagets ordinarie utdelning per aktie i kronor redovisas från år 2006 (1,58 kr) till 2015 (6,3 kr). Hernhag skriver även på sin hemsida att Atlas Copco har haft höjd eller oförändrad ordinarie utdelning sedan räkenskapsåret 1984, det vill säga i 40 år.
När jag tittar på aktien Atlas Copco A hos Avanza ser jag dock att utdelningen ligger på 1,40 kr per aktie och att direktavkastningen är 1,44%. Jag får inte detta att gå ihop. Kan någon hjälpa mig att förstå?

Oerhört tacksam för svar!

Vänliga hälsningar,
Chappe

1 gillning

Atlas Copco ger två utdelningar, sammanlagt 2,80. Det har gjorts flera splittar, så man måste räkna om efter detta när man jämför utdelning olika år

1 gillning

Jag har inte följt Atlas Copco men anade en split när du beskrev det.

Mycket riktigt verkar de ha gjort en split under 2022. Kanske även tidigare men första resultatet på Google är detta:

Direktavkastning är bara ett nuvärde baserat på senaste pris för aktien i förhållande till utdelningen per aktie. Om direktavkastning är procentuellt låg skulle jag tolka det som att aktien värderas högt. Ett bolag med god utdelningstillväxt innebär dock att om du köper idag kommer din direktavkastning i förhållande till inköpspris (YoC) att öka för varje år du behåller aktierna. Givet att de fortsätter höja utdelningen även i framtiden.

Hoppas att detta svarar på dina frågor.

Här har du en split-justerad historik för Atlas med Omsättning, utdelning per aktie samt direktavkastningen, inklusive estimat fram till 2026.

Håll utkik efter Jans sågning (?) av jakt på utdelningsbolag i kommande avsnitt! Atlas är säkert ett jättebra och välskött bolag. Men vad de delat ut historiskt spelar ingen roll för deras framtid. Ingen roll. Nada.

Personligen jagar jag inte utdelning.

1 gillning

Akta dig noga! Det är oerhört lätt att bli bränd på utdelningsaktier. Se på SBB. inställd utdelning och sktien hsr rasat 87 procent på 3 år.

Om jag minns rätt låg detta bolag i Aktiespararnas fond för bolag med hög direktavkadtning. Den placeringen blev dyr för de stackars fondägarna.

Marcus Hernhag kanske klarsr av detta, men aktier med hög direktavkastning innehåller många minor för nybörjare.

1 gillning

Satsa på utdelande fonder/ETFer så slipper du den enskilda bolagsrisken. :+1:

1 gillning

Investera i billiga indexfonder istället, mycket säkrare och den dagen du vill börja plocka ut pengar så sälj en viss procent som du vill ha varje månad eller en större summa 1gång per år ingen skillnad om du får utdelning eller säljer en viss procent i indexfonder. Det är hög risk att investera i enskilda bolag och i indexfonder så återinvesteraras utdelningen automatiskt.

1 gillning

Med 6-7% avkastning blir det tyvärr inga gigantiska summor.

Jag har själv en utdelningsportfölj som en del av totala kapitalet, men det jag läser ovan så skulle jag inte rekommendera dig att göra det, inte än åtminstone och inte för alla pengarna.

Mitt förslag är

1. Investera kontinuerligt i indexfonder med 90% av ditt sparande
  2. Ta 10% av ditt sparande och testa och lär dig att investera i enskilda aktier, om du verkligen vill det. Skaffa kunskapen och erfarenheten som krävs.

Det tar ofta 10+ år att hamna hyfsat rätt när det gäller enskilda aktier. Det säkra är att ”köpa hela höstacken” dvs indexfonder, speciellt när du har så långt tid på dig så räcker det gott och väl att fånga allmänna börsuppgången. Det gör även jag för den stora delen av kapitalet. Och då har jag ändå 20+ års erfarenhet av enskilda aktier.

Lycka till :+1:

1 gillning

Förhoppningsvis är det lite mer nyanserat än så.

@Chappe Om utdelningsaktier faller dig i smaken tycker jag absolut du ska utforska det närmare. Det finns belägg för att utdelningsinvesterare har lättare att hantera volatilitet.

Personligen tycker jag att man bör ha fokus på att bygga en en bra aktieportfölj och inte en utdelningsportfölj. För vad du säger är att du vill välja de bästa bolagen som delar ut (alternativt har hög DA) och därmed filtrerar du bort bort bolag som kanske är bättre totalt sett (värdeökning och utdelning).

Finns många bra bolag som inte delar ut eller har väldigt låg DA. Att välja bort dem för att få högre DA kan ju inte vara bra?

Edit: Kan nämna att jag har en aktieportfölj som har en årlig utdelning på runt 50k SEK.