Jones
(Jones)
7 Februari 2018 23:21
1
Hej!
Jag har bestämt mig för att ombalansera mitt fondsparande till 60% aktiefonder 40% räntefonder ifrån 100% aktiefonder då jag inte är beredd att ta risken med ett 100% aktiefondsparande.
Har 2 portföljer som jag står och bollar mellan men svårt att bestämma mig för vilken jag ska välja.
Portfölj 1. Länsförsäkringar Global Indexnära 45%
Swedbank Robur Access Asien 15%
Spiltan Räntefond Sverige 40%
Portfölj 2. Länsförsäkringar Global Indexnära 40%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Spiltan Räntefond Sverige 40%
Skulle som sagt uppskatta all feedback gällande uppläggen, tack
John
8 Februari 2018 04:23
2
Hej,
Jag tycker du ska ha en portfölj med 50% globalfond, 10% Sverige och 40% räntor.
Spiltans fond är bra (och billig) men den tar alldeles för stort utrymme tycker jag.
Hur länge tänkte du spara?
Jones
(Jones)
8 Februari 2018 12:56
3
Hej John, tack för din feedback, har väl tänkt ett sparande på runt 5-6 år som det ser ut i nuläget men inget som är helt bestämt, kan bli längre med.
Jag hade tänkt mig 50% global ifrån början, men kände att jag ville ha en skvätt asien i portföljen.
Du syftar på räntefonden nu? som sagt ge mig gärna ett upplägg på vilka fonder jag bör använda mig av.
Stort tack
Jones
(Jones)
8 Februari 2018 21:29
4
Tack för din feedback, har väl tänkt ett sparande på runt 5-6 år som det ser ut i nuläget men inget som är helt bestämt, kan bli längre med.
Jag hade tänkt mig 50% global ifrån början, men kände att jag ville ha en skvätt asien i portföljen.
Du syftar på räntefonden nu? som sagt ge mig gärna ett upplägg på vilka fonder jag bör använda mig av.
Stort tack
Hej!
En fördelning 60% aktier och 40% räntor låter som nybörjarportföljen, detta fördelning är föreslagen om man vill ha så få fonder som möjligt:
60% Länsförsäkringar Global Indexnära
40%Spiltan Räntefond Sverige
Den rekommenderade fördelningen är sju fonder:
Globalfond
Länsförsäkringar Global Indexnära
20 %
Globalfond
SPP Aktiefond Global
20 %
Sverigefond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10 %
Tillväxt- och
Asienfond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
10 %
Kort räntefond
Spiltan Räntefond Sverige
20 %
Lång räntefond
Öhman Realobligationsfond
10 %
Lång räntefond
AMF Räntefond Lång
Av dina förslag så är nr 2 närmst bloggen rekommendationer, då den även innehåller en del Sverige.
Lycka till med portföljen!
Hälsningar
Elin