Feedback på min fondportfölj. Sparhorisont: 10-15 år

Hej! Jag är nybörjare i att spara pengar i fonder. Jag vill börja göra en fondportfölj och börja månadsspara i mellan 10-15 år. Jag har gått en del efter Avanzas portföljgenerator och kommit fram till följande fonder med procentandel jag vill lägga pengarna i:

Globala fonder 35%

• Länsförsäkringar Global Indexnära - 18%
  • DNB Global Indeks A - 17%
Sverige-fonder 25%
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 13%
  • SEB Sverigefond Småbolag C/R - 12%
Tillväxtfonder 15%
  • Öhman Etisk Emerging Markets A - 8%
  • Handelsbanken Tillväxtmark Tema (A1 SEK) - 7%
Europa-fonder 10%
  • AMF Aktiefond Europa - 5%
  • Länsförsäkringar Europa Indexnära - 5%
Långa räntefonder 10%
  • Nordea Obligationsfond icke-utd - 10%
USA-fonder 5%
  • SPP Aktiefond USA - 5%
Vad tycker ni om detta? Är det t.ex. för mycket att ha 10% i långa räntefonder?

Hej Albin!

Överlag så tycker jag det ser bra ut, lite justeringar däremot jag hade gjort om det va min portfölj.
T.ex så hade jag tagit bort Europa och USA då båda dessa ingår i en globalfond.
Tillväxtfonderna hade jag antingen lagt i Avanza Emerging Markets eller Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära. Sedan finns det en långräntefond som jag gillar bäst då den har väldigt låga avgifter, AMF Räntefond Lång.

Angående frågan om du ska ha räntefonder eller ej i en portfölj är upp till dig, Jan förespråkar 10% som en krockkudde vid eventuella nedgångar medans jag hade gått på 100% aktiefonder. Läs gärna Jans artikel om “Globala Barnportföljen”, väldigt bra och lärorikt om hur du kan bygga upp en portfölj!

Tack så mycket för feedbacken, det uppskattas nu i början av sparandet! Jag ska kolla upp fonderna du rekommenderade och jämföra med dem jag valde.