Feedback på långsiktig portfölj

Hej!
Jag vill börja med att tacka Jan och Caroline för en givande och inspirerande podd, samt alla på forumet för hjälpsamma svar och den goda stämningen.

Bakgrund:
Jag är i 20-årsåldern och har äntligen kommit igång med ett månadssparande i fonder med en sparhorisont långt in i framtiden, minst 10 år.

Nuvarande portfölj(månadssparar omkring 5000 kr):
-Länsförsäkringar Global Indexnära 60%
-Länsförsäkringar Europa Indexnära 15%
-Avanza Emerging Markets 15%
-Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Jag har medvetet valt bort räntefonder till förmån för sparkonto med ränta.

Funderingar:
Är viktningen rimlig?
Någon fond som borde bytas ut?
Bör jag överväga någon räntefond?

Kort och gott är all feedback välkommen!

Varma hälsningar, Kalle

2 gillningar

Europafonden hade jag skippat då europa redan ingår i globalfonden.
Antingen hade jag lagt dessa i globalfonden eller bytt till en småbolagsfond.

Angående räntor så är det valfritt. Om du ska spara minst 10år så kanske det är onödigt. Tumregeln är 10% aktier per år tills man ska ta ut pengarna.

2 gillningar

Ser Grym ut! Lite kaka på kaka med Europafonden då det redan ingår i Globalfonden, men det kanske är medvetet val?

2 gillningar

Hej Kalle och välkommen.
Du kommer säkert få 20 olika förslag på din portfölj hur du skulle gjort det annorlunda. Mitt förslag är om du har redan börjat spara i den portföljen är det lika bra fortsätta på det och inte ändra på något. Det är riktigt bra fond portfölj att du behöver inte ändra något på det. Kör på det och låt det vara långsiktigt. Om man börjar ändra hit och dit kan det bli dålig vana. Annars om du vill göra det ännu smidigare kan du stoppa in 15% Europa index i Global indexfond och då har du bara 3 st fonder. Det blir riktigt bra hur än du gör. Annars riktigt bra och billiga fonder för ett riktigt bra långsiktigt sparande. Bra jobbat :+1::hugs:.

2 gillningar

Tack för alla fina svar!

Ja efter en del velande valde jag Europa-fonden då jag ville väga upp mot den (i mitt tycke) väldigt USA-tunga globala fonden.
Efter närmare efterforskning så består ju faktiskt globalfonden av omkring 16% Europa.

Ska nog ta mig en funderare på att eventuellt flytta över europafonden till den globala för att hålla det så enkelt som möjligt.

/Kalle

1 gillning

Det blir bra långsiktigt :+1:.

1 gillning

Kör 33% tesla 33% bitcoin 33% Gamestop

Nej men det ser bra ut mano!
Se till att sätta upp regler och var konsekvent!

1 gillning